Grupa Motylków

  • Witamy serdecznie na stronie Grupy Motylków 🙂


___________________________________________
TEMAT TYGODNIA:
Z kulturą za pan brat


Propozycje ćwiczeń logopedycznych:

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ I

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ II


 

PIĄTEK, 16.04.2021

Na koncercie

  1. Czym jest muzyka?” – próba wyjaśnienia pojęcia

    ” Muzyka”

Jak smakuje muzyka? i jaki kolor ma?
Czy nogi ma i ręce? A może uszy dwa?
Czy gruba jest , czy chuda?I ile ma juz lat?
Czy pachnie jak wanilia? A może jak kwiat?

Dzieci moje kochane, zaraz odpowiem wam,
Choć wcale jej nie widać – to ja ja dobrze znam.
Czasem mieszka w gałęziach, gdy na jej liściach gra.
W skrzydłach ptaków się chowa, w zawody z wiatrem gna.

Stuka deszczem po szybach,  i z rzeką płynie w dal.
Błyska iskrami słońca,pośród szumiących fal.
Mieszka w strunach pianina, trąbce i klawesynie.
Z utworu na pięciolinii, do uszków waszych płynie

– wysłuchanie wiersza, próba określenie czym jest muzyka
– gdzie można spotkać muzykę?

  1. Odwiedziny w filharmonii”
    – oglądanie filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=O1S01XGAuPI
    – wyjaśnienie czym jest orkiestra?
    – jakie instrumenty grają w orkiestrze? – jakie dziecko zapamiętało
  2. Instrumenty muzyczne” – zagadki
    – dziecko słucha zagadki i stara się odgadnąć o jakim instrumencie mowa

    Mają cztery struny,

    gdy użyjesz smyka,
    rozlegnie się wokół
    wspaniała muzyka. (skrzypce)

    Ma trzy nogi – nie do biegania.
    Ma klawisze – me do pisania.
    Ma pedał – nie do gazu.
    Gdy zagra, poznasz go od razu (fortepian)Błyszczy pięknie cała,
    gustuje w hejnałach.
    Na koncertach gra:
    tra ta ta ta ta. (trąbka)

    Okrągły, brzuchaty,
    wśród zabawek leży.
    Zależy mu na tym,
    by w niego uderzyć ( bębenek)

  3. Muzyczne memory” – zabawa pamięciowa
    – przed dzieckiem losowo leżą zakryte 2 komplety obrazków, zadaniem dziecka jest odkrywanie równocześnie dwóch obrazków, tak żeby odnaleźć pary instrumentów
    – można grać na przemian z rodzicem, by dziecko uczyło się zapamiętywać który obrazek gdzie leżał, wygrywa osoba, która znajdzie więcej par
  4. „Jestem Muzykantem Konszabelantem” – zabawa z piosenkąhttps://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0
    Jestem muzykantem, konszabelantem (pokazujemy na siebie)
    My – muzykanci, konszabelanci (rozkładamy ręce wskazując innych)
    Ja umiem grać, my umiemy grać: (jak wyżej, wskazujemy siebie a potem innych)
    A na czym? – Na pianinie
    A pianino, ino, ino
    A pianino, ino, ino
    A pianino, ino, ino
    A pianino, gra (przy śpiewaniu refrenu wykonujemy rękoma gest grania na pianinie)
    Jestem muzykantem, konszabelantem (pokazujemy na siebie)
    My – muzykanci, konszabelanci (rozkładamy ręce wskazując innych

    Ja umiem grać, my umiemy grać: (jak wyżej, wskazujemy siebie a potem innych)
    A na czym? – na flecie
    A na flecie fiju, fiju
    A na flecie fiju, fiju
    A na flecie fiju, fiju
    A na flecie fiju, fiju gram (pokazujemy grę na flecie)

    Jestem muzykantem, konszabelantem (pokazujemy na siebie)
    My – muzykanci, konszabelanci (rozkładamy ręce wskazując innych)
    Ja umiem grać, my umiemy grać: (jak wyżej, wskazujemy siebie a potem innych)
    A na czym? – na skrzypcach
    A na skrzypcach dylu, dylu
    A na skrzypcach dylu, dylu
    A na skrzypcach dylu, dylu
    A na skrzypcach dylu, dylu gram (Pokazujemy grę na skrzypcach)

    – jakie instrumenty występowały w piosence?
    – na czym jeszcze można grać?
    Może wymyślicie i zaśpiewacie własny refren piosenki o innym instrumencie? – czekam na Wasze nagrania 🙂

    Jestem muzykantem, konszabelantem
    My – muzykanci, konszabelanci
    Ja umiem grać, my umiemy grać:
    A na czym? – na gitarze
    Na gitarze, tarze, tarze
    Na gitarze, tarze, tarze
    Na gitarze, tarze, tarze
    Na gitarze, bęc


_______________________________
15.04.2021 Czwartek
„W muzeum”

1. „Muzeum„. – wirtualny spacer

Przesyłam link do wirtualnego spaceru po muzeum. Na podstawie filmu dzieci dowiedzą wielu ciekawych informacji. Po obejrzeniu filmu pytamy dzieci co zapamiętały z wycieczki, co najbardziej im się podobało w muzeum oraz czy będą chciały się wybrać na taka prawdziwą wycieczkę na zwiedzenia muzea.

https://www.youtube.com/watch?v=kMZV8fSHWWE

2. „Posągi” – zabawa ruchowa.

Dzieci poruszają się swobodnie po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło Posągi! – dzieci zatrzymują się, przyjmują dowolną pozę i pozostają w niej nieruchome jak posągi aż do czasu, gdy usłyszą zmiana kierunku!. Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. „Co gromadzimy w muzeum?” – zabawa słownikowa.

Rodzic zadaje pytania, dzieci odpowiadają na podstawie swoich doświadczeń. Zwracamy uwagę, że muzeum może też wyglądać inaczej,

np.: skanseny, muzea pałacowe, izby pamięci, centra kulturalne, muzea wirtualne. W każdym muzeum są gromadzone i prezentowane inne przedmioty.

Na koniec rodzic zadaje pytanie: Dlaczego gromadzimy r
óżne rzeczy i pokazujemy je na wystawach? Rodzic kieruje rozmową w taki sposób, aby dzieci zrozumiały, że w muzeum zdobywamy wiedzę o przeszłości.

4. Praca w ZG62 / 5l – rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Rysowanie obrazka po śladzie, szukanie właściwego cienia.

______________________________________

14.04.2021 Środa
” W teatrze”

(propozycje aktywności od Pani Klaudii 🙂

1. ” Po co jest teatr”- Rozmowa na temat wiersza

„Po co jest teatr”- Joanna Kulmowa

Ta drabina to schody do nieba,

a ta miska pod schodami to księżyc.

Tamten miecz to zwyczajny pogrzebacz,

a z garnków są hełmy rycerzy.

Ale kto w te czary nie uwierzy?

To jest teatr.

A teatr jest po to,

żeby wszystko było inne niż dotąd.

Żeby iść do domu w zamyśleniu,

w zachwycie.

I już zawsze w misce księżyc widzieć…

Pytania do rozmowy z dzieckiem:

O jakim miejscu opowiada wiersz?

Co niezwykłego dzieje się w teatrze?

Po co jest teatr?

2. ” W teatrze”- praca z obrazkiem.

Na podstawie zdjęć przedstawiających teatr, dziecko opowiada co widzi na obrazku opisuje przedmioty występujące w teatrze oraz dla dzieci, które były kiedyś w teatrze zachęcam do podzielenia się swoimi przeżyciami z bycia tam.

3. „Kukiełka”-praca plastyczna

Wykonanie kukiełek z róznych materiałów np: tkaniny, wełna, wstążki itp.

Nim wykonamy z dzieckiem kukiełki przesyłam do zobaczenia przedstawienie kukiełkowe, które przybliży wykonanie pracy.

https://www.youtube.com/watch?v=4H6zZUSM4qY

Przykłady prac:

4. Praca z KP4.5 /5l  – przeliczanie elementów, odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli. Rozwijanie percepcji wzrokowej

5. Praca w ZG61 /5l  – rysowanie obrazka po kropkach i po śladzie. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.

6. Praca z KP2. 26-27 /4l – kolorowanie maski według wzoru. Układanie historyjki obrazkowej.

________________________________________
13.04.2021 Wtorek
„W kinie”

 

1. „W kinie” – słuchanie wiersza.

Piegowaty Jaś z Radzynia

co sobotę szedł do kina.

Co sobotę wszyscy w kinie

mieli dość Jasiowych minek.

Bo ten piegowaty chłopak

wszystko robił tam na opak,

głośno gadał, jadł, szeleścił,

ze sześć paczek chrupek zmieścił.

Potem czas na popijanie,

puszek z sykiem otwieranie,

tupot nóg i głośne śmiechy,

ależ Jasio miał uciechę!

Jaś się dziwił, że dziewczyna

żadna nie chce z nim do kina.

A koledzy też nie chcieli,

widząc Jasia osłupieli…

Pewnej soboty bez jego wiedzy

usiedli za nim jego koledzy,

jedli i pili głośno chrząkając,

i Jasiowi w fotel często stukając.

Jasia Pieguska złość już rozsadza!

A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…

cicho” – wyszeptał – „film oglądajcie…”

I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.

Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza:

– Gdzie co sobotę chodził Jaś?

– Co on tam robił?

– Czy to było właściwe zachowanie?

– Co się stało pewnej soboty?

– Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?

2. „Jak należy kulturalnie zachować się w kinie”

Rozmowa z dzieckiem na temat kulturalnego zachowania w kinie. Pamiętamy o tym, aby uwzględnić takie zachowanie jak:

– nie jemy podczas filmu bo zakłucamy ciszę, chyba że staramy się to zrobić po cichu.

– nie rozmawiamy, ponieważ przyszliśmy oglądać film.

– przychodzę na czas.

-zajmuję miejsce, które mam zaznaczone na bilecie.

-nagi i ubrania trzymamy przy sobie.

-nie kopię po fotelach oraz nie zaczepiam innych osób

3. „Kim jestem”- zagadki związane z postaciami z bajek.

Rodzic czyta zagadkę, zadaniem dziecka jest odgadnąć jak nazywa się postać o której mowa.

1. Chłopiec z drewna wystrugany,

cóż to za kłamczuszek znany? (Pinokio)

2. Zjedli Babie Jadze chatkę z piernika,

znacie tę dziewczynkę i tego chłopczyka? ( Jaś i Małgosia)

3. Ostre wrzeciono do ręki wzięła,

ukłuła się w palec na 100 lat zasnęła. ( Śpiąca Królewna)

4. W kwiatku tulipana

śpi mała dzieweczka,

wszystkie dzieci wiedzą,

że to … ( Calineczka)

5. Kto na tańcu w pałacu

czasu miał niewiele?

Kto, wybiegając z pałacu

zgubił pantofelek? (Kopciuszek)

4. „Coś na f ” – zabawa spostrzegawcza

Dziecko wyszukuje nazwy przedmiotów zaczynających się na głoskę „F”przy użyciu obrazków oraz z najbliższego otoczenia.

5. Praca z KP4.4 – rozwijanie percepcji słuchowej, czytanie globalne wyrazu fotel /5l

________________________________________________________

12.04.2021 Poniedziałek
„W świecie kultury”
(propozycje aktywności od Pani Klaudii 🙂

1. „Kulturalny wieczór„- Maciejka Mazan

Jacuś, pobaw się ze mną – poprosiła Nikola.

Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się

nudzić.

No trudno – powiedział. – A w co?

W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim

narzeczonym.

Wykluczone – oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.

I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem! – dodała Nikola.

Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.

A będzie tort czekoladowy? – spytał.

Co tylko zechcesz – obiecała słodko Nikola.

Więc Jacuś niechętnie wrócił.

A teraz weź mnie pod rękę – rozkazała Nikola.

Dlaczego? – jęknął Jacuś.

Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i podszedł z nią do stolika.

I co teraz? – spytał.

Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka – wyjaśniła Nikola. – Ja poproszę uprzejmie

cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.

A ja… – zaczął Jacuś.

I jeszcze koktajl śmietankowo-truskawkowy! – wpadła mu w słowo Nikola.

A ja poproszę tort czekoladowy…

Opowiedz mi, jak ci minął dzień – przerwała mu Nikola.

Przecież dzień jeszcze nie minął – zdziwił się Jacuś.

Wiem, ale to kulturalnie tak spytać – oznajmiła Nikola.

Oho – odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś, co robisz?

Idź stąd – rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.

Jacuś, nie pokopiemy piłki? – spytał Bobek.

Za moment – wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.

Bobek zrobił wielkie oczy.

Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?

Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy! – wrzasnęła Nikola.

Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.

No to jak ci minął ten dzień? – spytała znowu Nikola.

Tak sobie… – zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:

O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!

A ja chciałbym tort – wymamrotał markotnie Jacuś.

No już, masz ten swój tort – zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.

A potem zaczęła udawać, że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.

Wiesz co, Nikola… – zaczął Jacuś, lecz nie skończył.

Ale pięknie wygląda ten twój torcik! – wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?

I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!

Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś

zabiera mu tort, nawet na niby!

Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.

Siadaj! – rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!

To ty jesteś niekulturalna! – zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki

kulturalny wieczór!

I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą – no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz „proszę uprzejmie” i „dziękuję uprzejmie”

istnieje jeszcze słowo „przepraszam”

Rozmowa na podstawie tekstu:

– W co Nikola chciała się bawić z Jackiem?

– Jak w zabawie miały zachowywać się dzieci?

– Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny?

– Co zrobił na koniec Jacek?

2. „Co to znaczy być kulturalnym”

Rodzic rozmowaia z dzieckiem na temat pytania ” Co to znaczy być kulturalnym”.
Pamiętamy, że każda odpowiedź jest dobra. Zachęcam do stworzenia kodeksu kulturalnego dziecka.

Przykład:

– Wiem, jak trzeba się zachować w różnych sytuacjach.

– Znam i stosuję zwroty grzecznościowe.

– Słucham rodziców, nauczycieli, wychowawców i wszystkich, którzy ukazują mi prawdę.

– Współtworzę zasady dobrego zachowania w grupie. Podejmuję w grupie zadania służące dobru innych i mojemu.

– Dbam o mienie przedszkola.

– Bawię się i pracuję z każdym.

– Słucham innych, czekam na swoją kolej.

3. „Magiczne słowa” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic przedstawia dzieciom sytuacje, a one mają określić jakich kulturalnych (magicznych) słów należy użyć.

Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu?

Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola?

Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu?

Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko?

Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem?

Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy?

Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym?

  1. Praca z KP4.2–3 / 5l

  2. Praca z KP2. 25 / 4l

_________________________________________________________________

PIĄTEK
9.04.2021

„Kwieceń plecień”

Wprowadzenie do tematu – filmik interaktywny:
https://www.youtube.com/watch?v=6700KjlwT3s

1. „Kwiecień ciepły, kwiecień zimny” – wiersz

,,KWIECIEŃ CIEPŁY, KWIECIEŃ ZIMNY”

Proszę pana niech pan powie,
czy ten kwiecień ma źle w głowie?
Raz jest zdrowy, raz z katarem
i tak chodzi lat już porę.

Kwiecień ciepły, kwiecień zimny
czy wy o tym dzieci wiecie,
raz w kożuchu raz w sandałach
chodzi taki kwiecień plecień.

Proszę pani od pogody,
czy ten kwiecień nie chce zgody?
Sypie śniegiem, słońcem praży,
deszcz i burza też się zdarzy.


Rozmowa na temat wiersza:

  • jaki może być kwiecień?
  • Jak ubrany chodzi kwiecień?
  • Jaka pogoda może być w kwietniu?

2. „Pogodowy masażyk” –
Rodzic czytając opowiadanie wykonuje masażyk, a następnie to samo powtarza dziecko.

Pewien wiosenny dzień powitał wszystkich pięknym słońcem, które świeciło od samego rana (rysowanie okręgów otwartą ręką). Było bardzo jasno i coraz cieplej (okręgi rysowane coraz szybciej). Na niebie gdzieniegdzie pojawiły się małe białe chmurki (rysowanie małej chmurki jednym palcem). Mijały godziny i około południa na niebie zaczęły kłębić się ciemne chmury. Było ich coraz więcej i więcej (rysowanie dużej chmury jednym palcem). W pewnym momencie zaczął padać deszcz. Najpierw delikatne kropelki cicho stukały o dachy domów i parasole ludzi przechadzających się po parku (delikatne stukanie opuszkami palców po całych plecach, z góry na dół). Deszcz stawał się coraz silniejszy. Krople były coraz cięższe (coraz mocniejsze pukanie opuszkami palców). Na szczęście nie trwało to długo i po chwili deszcz zelżał. Kropelki znów były małe i delikatne (delikatne stukanie opuszkami palców po całych plecach)Po kilku minutach przechodnie mogli zamknąć parasole. Wiatr przegnał chmury („zamiatanie” palcami w prawo i w lewo lub głęboki wdech powietrza i dmuchnięcie w kark)Na niebie znów pojawiło się jasne słońce, które świeciło już do końca dnia (rysowanie okręgów płaską dłonią)Wieczorem, gdy zrobiło się ciemno i temperatura się obniżyła, pojawił się delikatny biały puch. Wyglądał, jakby ktoś trzepał poduszki i wysypywał z nich pierze. To były jednak najprawdziwsze śniegowe płatki. Dzieci nie mogły zasnąć i patrzyły na taniec śnieżynek jak zaczarowane, wspominając zimowe wieczory (śnieżynka narysowana paluszkiem według własnego pomysłu)Ten dzień był naprawdę niezwykły, jak na kwiecień plecień przystało. Dobranoc… (szepczemy do ucha partnera słowo „dobranoc” i delikatnie dmuchamy w szyję).

3. Kwietniowa pogoda – zabawa ruchowa
Rodzic mówi wybrane zjawisko pogodowe (lub pokazuje ilustracje), a dziecko jak najszybciej wykonuje odpowiednio poniższe czynności:

  • wiatr – kołyszecie się na boki z uniesionymi rękoma;
  • burza – uderzacie dłońmi o blat stołu lub krzesełka (opcjonalnie tupiecie nogami o podłogę, naśladując odgłosy piorunów);
  • deszcz – kilkakrotnie podnosicie dłonie i opuszczacie je z przebieraniem palcami;
  • słońce – wykonujecie obrót z rozłożonymi na boku rękami.


4. Kalendarz pogody – obserwacja zjawisk przyrodniczych
Zachęcam do stworzenia kalendarza pogody i obserwacji (raz lub dwa razy dziennie).

5. A na zakończenie PIOSENKA 🙂
https://www.youtube.com/watch?v=v_uIhX6WpYM

6. Praca z KP3. Str. 44
Zeszyt graf. Str. 58


_______________________________________________________
CZWARTEK

8.04.2021

„Wielkanocne zwierzęta”

1. „Wielkanocne zwierzątka” – rozwiązywanie zagadek

Dziecko rozwiązuje czytane przez rodzica zagadki, następnie określa czy zwierzę jest związane z Wielkanocą.

Kręcone rogi, chodzi w kożuchu
Kiedy zabeczy, uciekaj zuchu

Głośno pieje kukuryku
Najważniejszy jest w kurniku

Z małych jajek się wyklują
Mamy kury poszukują

Ma długie uszy, przyjazne lica
Wciąż za marchewką po łąkach kica

2. „Wielkanocne zwierzaki – figuraki” – zabawa dydaktyczna

Przygotowujemy różne figury geometryczne (koła, kwadraty, trójkąty, prostokąty). Dziecko nazywa wszystkie figury, a następnie układa z nich różne postaci i zwierzęta. Może samodzielnie lub z wzoru.

3. „Wielkanocna przygoda” – historyjka obrazkowa
Dziecko układa historyjkę obrazkową po czym opowiada co się wydarzyło.

4. „Kurczątka w skorupkach” – zabawa plastyczna

Wycinamy kształt owalu, najlepiej z kartki technicznej. Na nim przyklejamy kuleczki z waty, które po przyklejeniu malujemy farbą na żółto (rozcieńczamy farbę dużą ilością wody i delikatnie nakładając na kolejne waciki farbujemy je). Na żółtej kartce odrysowujemy dłonie, wycinamy je i przyklejamy kurczakowi jako skrzydła. Na końcu wycinamy i przyklejamy dziobek, nóżki i oczka.

5. Praca z KP3. Str. 43
Zeszyt graf. Str. 57 /5l
Praca z KP2. Str. 24 /4l

 


________________________________________
ŚRODA
7.04.2021

Wielkie porządki”

1. „Dobierz rymujące się wyrazy w pary” – zabawa dydaktyczna

Spośród poniższych obrazków dziecko wybiera pary rymujących się wyrazów. Starsze dzieci starają się samodzielnie (bez pomocy obrazka) znaleźć inny rymujący się wyraz.

2. „Wielkanocne porządki” – zabawa matematyczna

Dzieci wycinają, mieszają, a następnie dobierają dwa przeciwstawne obrazki.

3. „Dokończ zdanie” – zabawa dydaktyczna
Rodzic czyta zdanie, zadaniem dziecka jest je dokończyć tak, żeby się rymowało.
– po zielonej łące kicają…(zające)
– w kurniku kaczątka i małe…(pisklątka)
– Wielkanoc to wiosenne święta, o których każde dziecko zawsze…(pamięta)
– w koszyczku pisanki i wełniane…(baranki)

4. „Wielkanocne szlaczki” – zabawa graficzna

5. Praca z KP3. Str. 47
Zeszyt graf. Str. 60

6. „Zajączek” – zabawa paluszkowa
Rodzic czyta wierszyk równocześnie pokazując jego treść na palcach. Dziecko powtarza za rodzicem.

Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie
Gdy się pięć schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.

 

________________________________________________
WTOREK
6.04.2021

„Czas radości”

 

1. „Ślady wiosny” – rozmowa na temat radości na podstawie opowiadania

„Ślady wiosny”- Maciejka Mazan

– Jak ja się cieszę, że są święta! – zawołała pani. – A wy?

Wszyscy oczywiście powiedzieli, że też się cieszą, bo przyjdzie babcia i dziadek, będzie dużo smacznych rzeczy do jedzenia i wszyscy będą się ze sobą bawili, a jak jest ciepło, to najmilej jest bawić się na dworze.

– Ja zawsze w Wielkanoc szukam czekoladowych jajek w ogrodzie! – oznajmiła Nikola.

– Ktoś kładzie czekoladę na trawie? – zdziwił się Jacuś. – Przecież może się zamoczyć. Albo… ktoś ją może zabrać! – dodał i zadrżał.

– Jacuś, to taki zwyczaj – wyjaśniła mu Nikola, kręcąc głową. – Tak jak malowanie jajek.

– Albo śmigus-dyngus! – dodał Mały Bobek i zachichotał. – Proszę pani, zróbmy sobie śmigus-dyngus!

– W takim razie idziemy na spacer do parku!

– zdecydowała pani. – Będziemy się cieszyć ze śladów wiosny.

– A jakie ślady zostawia wiosna? – chciał wiedzieć Mały Bobek.

– Zależy, jakie włoży buty – odparł Aleksander i zachichotał.

– Aleksander żartuje – wyjaśniła pani, bo Mały Bobek wszystko brał na poważnie. – Ślady wiosny to na przykład śpiew ptaków, zapach mokrej ziemi, młoda trawa, pączki na drzewach, może nawet jakieś kwiatki… Rozumiesz?

Mały Bobek zapewnił, że rozumie wszystko i nie trzeba mu tłumaczyć jak dziecku.

W parku było fantastycznie! Pani powiedziała, że możemy robić, co chcemy, bylebyśmy nie oddalali się od niej, więc wszyscy się zajęli tym, co lubili. Ala oglądała trawki, Ernesta uczyła Tosię karate, a Aleksander poszedł razem z Markiem na wyprawę badawczą. Ale niezbyt daleką, żeby nie zniknąć pani z oczu.

– Proszę pani, czy to są ślady wiosny? – spytał Mały Bobek, podchodząc do niej z wielką różą w ręce.

– Bobek! Skąd to masz? – spytała pani.

– Tam niedaleko stoi taka pani i ma całe wiadro z takimi śladami wiosny – oznajmił Bobek, bardzo z siebie zadowolony.

– Oddaj różę tej pani i przeproś, że wziąłeś ją bez pytania – poleciła pani, która przestała się już uśmiechać.

– Przecież pani sama powiedziała, że kwiaty to ślady wiosny! – obraził się Bobek.

– Ale nie takie! Chodzi o kwiatki na trawniku i krzewach, a nie w wiadrze! – zawołała pani.

Bobek niechętnie poszedł oddać różę, a tymczasem do pani przybiegła trochę niespokojna Ernesta.

– Czy mogłaby mi pani pomóc wyjąć Tosię z kosza na śmieci? – zaczęła.

Pani zrobiła wielkie oczy.

– A co Tosia robi w koszu na śmieci? – spytała.

– A nic takiego… po prostu pokazywałam jej, jak się robi unik. Tosia zrobiła unik i usiadła na koszu, a teraz nie może wstać.

Pani westchnęła i poszła wyjąć Tosię z kosza na śmieci. Nie od razu się to udało.

Kiedy pani, trochę zaczerwieniona i spocona, wróciła na ławkę, czekał tam już na nią Aleksander Wielki.

– Proszę pani, czy możemy zabrać ślad wiosny do przedszkola? – spytał. – Chciałbym mu się przyjrzeć dokładniej, a tutaj nie mam instrumentów.

– To zależy – powiedziała pani nieufnie. – Co to za ślad wiosny?

Aleksander wyciągnął rękę, na której siedziała mała zielona żabka. Żabka chyba polubiła panią, bo skoczyła wprost na nią. No i zrobiło się trochę zamieszania, ponieważ okazało się, że pani nie lubi żabki tak bardzo, jak żabka jej. Kiedy zamieszanie się skończyło, pani powiedziała, że ma już dość tej radości i tych śladów wiosny jak na jeden dzień i że czas wracać. Wtedy okazało się, że Jacuś Placuś zaplątał się w krzaki i nie potrafi się z nich wyplątać.

– Jacuś! Co ty tam robisz? – chciała wiedzieć pani.

– Szukam śladów wiosny, tak jak pani kazała – oznajmił trochę urażony Jacuś. – Ala powiedziała, że widziała tu pączki, więc postanowiłem sprawdzić, z czym są: z dżemem czy z budyniem, bo już trochę zgłodniałem. Ale krzak mnie chwycił i nie chce wypuścić…

I wtedy nie wiadomo skąd pojawiły się chmury i lunął deszcz.

– I proszę, jednak mamy śmigus-dyngus– zauważył Bobek z satysfakcją.

Rozmowa na temat opowiadania.

  • O czym rozmawiały w przedszkolu dzieci

  • Jakie przygody miały na spacerze dzieci?

  • O jakich tradycjach związanych z Wielkanocą rozmawiały dzieci w przedszkolu?

2. „Co to jest tradycja?” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje pytanie, wszystkie odpowiedzi są dobre. : Jakie znasz tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi? Dziecko, na podstawie własnych doświadczeń, opowiada o swoich przeżyciach.

Również przesyłam link do zaprezentowania dziecku o tradycjach wielkanocnych.

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg&ab_channel=EduKredka

3. Praca w KP3 str. 40–41
Zeszyt grafomotoryczny str. 57 /5l

     Praca w KP2 str. 22 /4l

4. „Jajko” – masażyk relaksacyjny z wykorzystaniem wiersza Marty Bogdanowicz

Wiersz:

A to co? A to co?

Jajko drogą szło.

Napotkało „patelnicę” .

i udaje jajecznicę.

Rodzic wykonujące masażyk dziecku, kroczy palcami po plecach rodzica od ich dolnej części ku górnej, aż do czubka głowy. Na czubku głowy wykonuje ruch okrężny, zakończony lekkim stuknięciem palcem. Wykonuje wewnętrzną stroną dłoni szybki, głaszczący ruch –od czubka głowy do dolnej części pleców. Następnie te same czynności wykonuje dziecko.

__________________________________________________________________________


PIĄTEK
2.04.2021
„Wielkanocne tradycje” 

 

1. Utrwalenie piosenki „Śmingus -Dyngus”.

2. „Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza

Rodzic przygotowuje jedno ugotowane na twardo jajko. Zadaniem dziecka jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:

-obrać jajko

– określić wygląd, smak, zapach.

– nazwanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.

3. „Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.

„Śmigus”-Maria Konopnicka

Panieneczka mała

Rano dzisiaj wstała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

W kątek się schowała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

Sukienkę zmaczała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Choć się wody bała.

Rozmowa na temat wiersza:

O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza?

Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?

Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja?

Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?

4. „Quiz Wielkanocny”- zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych.

Rodzic zadaje dziecku pytania z Quizu, następnie zapisuje na kartce na ile pytań odpowiedziało dziecko i przesyła odpowiedzi do wychowawcy.

Pytania do Quizu:

W jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne?

Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne?

Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus?

Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?

Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego?

W Wielką Sobotę co bierzemy ze sobą do kościoła?

Jakie produkty wkładamy do święconki?

Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?

5. Praca z KP3. str. 45-46 /5l
Praca z KP2. str. 23 /4l

6. „Wielkanocny zajączek”- praca plastyczna.

Poniżej dodaje propozycje prac plastycznych 🙂

_______________________________________
CZWARTEK
1.04.2021
„Na wielkanocnym stole” 

 

1. „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic czyta zdanie, zaś dziecko określa, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdanie jest fałszywe, dziecko stara się je poprawić.

– Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem.

– Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki.

– Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.

– Święta Wielkanocne zawsze odchodzimy latem.

– Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą i suszonymi trawami.

– Na palmową niedzielę robimy palemki.

– Najważniejszym posiłkiem w czasie Świat Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie.

– Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nieoczekiwanego gościa.

2. „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

Rozmowa na temat wiersza:

Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny?

Czym jest udekorowany?

Co stoi na nim?

Kto siada przy stole?

3. Nauka piosenki „Śmingus- dyngus”

https://www.youtube.com/watch?v=kRWYnZ8dGzA&ab_channel=%C5%9Apiewaj%C4%85ceBrzd%C4%85ce-Topic

Rozmowa na temat piosenki:

  • o czym jest piosenka?

  • Z jakim świętem jest ona związana

  • jaki ma charakter i tempo (wesoła, smutna, szybka, wolna, średnia…)

  • czy podoba się dziecku

  1. Praca w KP3. Str. 47-48 – 5l

  2. Praca w KP2. Str. 21 – 4l

______________________________________________________

Wtorek 30.03.2021
„W kuchni pachnie Wielkanocą”

1. „Wielkanocne potrawy” – zabawa dydaktyczna

Rodzic pokazuje obrazki przedstawiające: żurek, babkę wielkanocną, mazurek, jajka w majonezie. Następnie, pyta dziecko czy rozpoznaje te potrawy oraz czy wie jakie jeszcze potrawy mogą gościć na wielkanocnych stołach. Dziecko wyraża swoje zdanie jaką potrawę najbardziej lubi jeść i dlaczego.

2. „Kroimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna.

Rodzic podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi (można posłużyć się obrazkami z poprzedniego zadania): Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek.
Zadaniem dzieci jest podzielić wyrazy na sylaby równocześnie klaszcząc w dłonie oraz określenie ile tych sylab jest.
Starsze dzieci mogą dodatkowo wyróżnić pierwszą (oraz ostatnią) głoskę w wyrazie.

3. Praca w KP3.46 – rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności językowych.
Dzieci skreślają produkty, z których nie zostały zrobione potrawy.
Dzielą nazwy potraw na sylaby i kolorują właściwą ilość kwadratów.
Znajdują i podają po jednym przykładzie rymów do podanych nazw.

4. Karta pracy – wykonaj obrazek dowolną techniką (np. malowanie farbami, wklejanie bibułą, plasteliną, kolorowymi ziarenkami, koralikami  lub papierem kolorowym)

___________________________________


PONIEDZIAŁEK

29.03.2021

„PISANKI, KRASZANKI”

1. „Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Geller

Patrzcie,
ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia!

Rozmowa na temat wiersza:
– Jak wyglądały pisanki?
– Gdzie leżały?
– Co według wiersza wykluje się z pisanek?

2. „Kolorowe pisanki” – zabawa dydaktyczna

Wyklej jajko kolorową plasteliną, lub odbijaj farbę palcami:

3. „Szukamy pisanek” – zabawa dydaktyczna
Szykujemy krzesło oraz pisankę (może być też jakaś zabawka).
– Rodzic kładzie pisankę na krześle, dziecko słownie określa położenie pisanki względem krzesła. Następnie rodzic przekłada pisankę, a dziecko znowu mówi gdzie ona jest (np. pisanka leży obok krzesła). Doskonalimy pojęcia PRZED, OBOK, ZA, POD oraz NA.
– Rodzic mówi dziecku gdzie ma położyć pisankę: np. połóż pisankę obok krzesła…

4. „Ostrożnie z jajkiem” – zabawa ruchowa
Rodzic wraz z dzieckiem tworzą tor przeszkód. Dziecko stara się przejść przez niego z jajkiem na łyżce 🙂

5. „J jak JAJKO” – zabawa dydaktyczna (dla dzieci 5-letnich)
Dziecko wybiera obrazki rozpoczynające się od głoski J

Karta pracy (5l):
Karta Pracy cz.3 str. 36
Zeszyt grafomotoryczny str. 55

____________________________________________

PIĄTEK
26.03.2021

„ROLNIK – PRODUCENT ŻYWNOŚCI”

1. „Co z pola, co z zagrody, a co z zagrody” – zabawa dydaktyczna

Dziecko otrzymuje obrazki różnych produktów oraz trzy duże ilustracje: pola, ogrody oraz zagrody. Zadaniem jest podzielenie produktów według ich pochodzenia.

2. „Mleko” – zabawa dydaktyczna

Dziecko odpowiada na pytania i wykreśla niepotrzebne ilustracje:


3. „Od ziarenka do bochenka” – historyjka obrazkowa
Rodzic opowiada historyjkę powstania chleba, a dziecko przykleja ilustracje w odpowiedniej kolejności:

4. „Co od kogo?” – zabawa dydaktyczna

___________________________________________

CZWARTEK
25.03.2021

„CO SIĘ DZIEJE NA POLU?”

1. „Praca rolnika i maszyny rolnicze” – film edukacyjny
https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc

Rozmowa na temat obejrzanego filmu:
– jak rolnicy kiedyś pracowali w polu?
– czego rolnicy teraz używają do pracy w polu?
– wymień kilka maszyn jakimi rolnicy posługują się uprawiając ziemię

2. „Młody rolnik” – projekt edukacyjny
Zachęcam do posadzenia w domu dowolnego warzywa lub kwiatka. Można stworzyć mini ogródek warzywny i obserwować jak wzrasta.

3. „Ogrodniczka” – historyjka obrazkowa
Dziecko wycina historyjkę, układa ją we właściwej kolejności i opowiada co się wydarzyło.
Dla młodszych dzieci, rodzic może opowiadać historyjkę, a dziecko równocześnie układać odpowiednie obrazki, po czym samodzielnie spróbować jeszcze raz opowiedzieć.

3. „Traktor” – zabawa plastyczna (propozycja od Pani Klaudii)

„Traktor”
Wykonujemy traktor ze wzoru. Kolorujemy wszystkie figury geometryczne na różne kolory następnie wycinamy je i według wzoru przylepiamy tak aby wyszedł nam traktor. Traktor możemy przylepić na zielona Kartkę .

4. „Krówka” – zabawa plastyczna  (propozycja od Pani Klaudii)

Praca plastyczna
„Krówka”
Rzeczy potrzebne:
-Talerzyk papierowy lub jeśli ktoś nie ma to kolo wycięte z białej kartki.
– czarny mazak oraz różowy lub jeśli ktoś nie ma to farby w kolorze czarnym i różowym

Instrukcja:
1. Na naszym talerzyku malujemy plamki czarne nie za dużo na koniec można odrysować.
2. Rysujemy oczy.
3. Rysujemy nos różowy oraz uszka.
4. Rysujemy czarne nóżki
5. Na koniec możemy sobie odrysować plamek czarnych ile chcemy 🙂

 

 

.

5. Zabawa przy piosence tradycyjnej

„Stary Donald farmę miał”
https://youtu.be/KITSIpt5GzA

„Była Babuleńka”
https://www.youtube.com/watch?v=cVPHfyg3Nv8

___________________________________________

ŚRODA
24.03.2021

„CO SIĘ DZIEJE W ZAGRODZIE?”

1. „Dom dla…” – zabawa dydaktyczna
Rodzic rozkłada z dzieckiem obrazki. Z jednej strony przedstawiające budynki gospodarcze, z drugiej zwierzęta. Rodzic czyta zdania, a dziecko kończąc je dopasowuje odpowiednie ilustracje zwierzęcia i jego „domu”.

OBORA to dom dla… (krowy)
CHLEW to dom dla… (świnki)
BUDA to dom dla… (psa)
KURNIK to dom dla… (kury)
STAJNIA to dom dla… (konia)
ROLNIK mieszka w … (domu)

2. „Wiemy wszystko o zwierzętach”- globalne czytanie (dla dzieci 5-letnich)
Wykorzystując obrazki z poprzedniego zadania rodzic wraz z dzieckiem odczytują nazwy zwierząt i dopasowują do odpowiedniej ilustracji. Dzieci starają się samodzielnie przeczytać pojedyncze literki i przy pomocy rodzica poskładać wyraz w całość. Rodzic może pomóc sylabizując wyraz.

KROWA
ŚWINKA
PIES
KURA
KOŃ

3. „Zwierzęce rodziny” – zabawa dydaktyczna
Dziecko dobiera zwierzęta w pary oraz ich młode. Stara się je nazwać.

4. „Liczymy zwierzęta na gospodarstwie” – zabawa matematyczna
Dziecko otrzymuje sylwetki zwierząt (liczmany), manipuluje nimi, dokładając lub zabierając rozwiązuje zadania:
– w chlewie są 4 świnie i 4 prosięta. Ile zwierząt mieszka w chlewiku?
– w stajni stoją 3 klacze i 2 źrebięta. Ile koni jest w stajni?
– w zagrodzie są 3 owce, 4 kozy i 1 baran. Ile zwierząt jest w zagrodzie?
– na podwórku biegają 2 psy, 3 koty i 5 kur. Ile zwierząt jest na podwórzu?


5. Karta pracy:

___________________________________________

WTOREK
23.03.2021

„Co się dzieje w kurniku?”

  1. „Kto mieszka w kurniku?” – zagadki słowne
    Rodzic czyta zagadkę, dziecko nazywa zwierzę oraz wskazuje je na obrazku

    *
    Maleńkie, puszyste, gdy wrona je spłoszy,
    wnet z piskiem się kryją pod skrzydła kokoszy.

    *W każdej wsi jest wielki budzik,
    co dzień pianiem wszystkich budzi.

    *
    Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi.
    Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi
.

 

  • Ile kur siedzi na grzędzie?” – zabawa matematyczna
    Dziecko otrzymuje liczmany (kurki i koguty) dwa kurniki. Rodzic włącza nagranie gdaczącej kury kilka razy (by dziecku było łatwiej można np. klaskać) . Dziecko liczy ile kur jest w kurniku i układa liczmany. Podobnie z kogutami układając je do drugiego kurnika. Następnie dziecko porównuje czego jest więcej kur, czy kogutów. Zabawę powtarzamy kilka razy za każdym razem zmieniając ilość kur i kogutów.KOGUT:

    KURA:

                  

  • Kura i jajko” – historyjka obrazkowa
    Dziecko przy pomocy rodzica opowiada co dzieje się na kolejnych ilustracjach, następnie wycina je wzdłuż linii, miesza i ponownie samodzielnie opowiadając układa historyjkę.
  • Karty pracy – zabawa grafomotoryczna:
    – Popraw koguta po śladzie, pokoloruj obrazek
    – Pokoloruj obrazek według kodu
  • Zbieramy ziarenka” – Ćwiczenia motoryki małej
    Do pojemnika wysypujemy dwa rodzaje ziaren np. słonecznik i ryż. Zadaniem dziecka jest paluszkami pozbierać ziarenka do różnych pojemników. Ryż dla kurki, a słonecznik dla koguta 🙂

 

___________________________________________

PONIEDZIAŁEK

22.03.2021

„PRACA ROLNIKA”

  1. „Rolnik” – zagadka słownaBardzo ważna jego rola
    Zbiera dobre plony z pola
    Czasem jeździ też ciągnikiem
    Człowiek taki jest … (ROLNIKIEM)
  2. „Kim jest rolnik” – wstępna rozmowa z dzieckiem
    Rodzic pyta dziecko :
    – kim jest rolnik,
    – czym się zajmuje,
    – czy to ważny zawód,
    – gdzie mieszkają rolnicy,
  3. „W zagrodzie” – praca z wierszem Bożeny Formy„W zagrodzie”
    Bożena FormaWstawać wszyscy wstawać,
    dzionek się zaczyna.
    Słoneczko już świeci
    to dobra nowinaGospodyni Magda
    z łóżka wyskakuje.
    Krząta się po domu
    czasu nie marnuje.Już czekają kury,
    kaczki i perliczki.
    Kogut, kilka gęsi,
    indor i indyczki.Gospodyni w wiadrach,
    czystą wodę niesie.
    Ptactwu sypie karmę,
    głodne wszystkie przecież.Wypuszcza z obory
    krowę i barana,
    niech na łące trawę
    skubią już od rana.Jak to gospodyni
    dba o swą zagrodę,
    zawsze bardzo chętnie
    pokazać Wam mogę.Rozmowa na temat wiersza:
    – Jak mówiono na panią rolnik w wierszu?
    – Czym zajmowała się gospodyni?
    – Jakie zwierzęta miała gospodyni?
    – Czy gospodyni miała dużo pracy?
  4. „Czy każdy rolnik robi to samo?” – zabawa dydaktyczna
    Rodzic pokazuje ilustracje dziecku, które stara się (pełnym zdaniem) powiedzieć czym zajmuje się rolnik.

Zachęcam do zobaczenia krótkiego filmiku o pracy rolnika 🙂

___________________________________________

PIĄTEK, 19.03.2021

„MARCOWA ZUPA”

  1. „Marcowa pogoda” – zabawa dydaktyczna
    Dziecko nazywa zjawiska atmosferyczne przedstawione na ilustracjach:
    – śnieg
    – deszcz
    – słońce
    – burza
    – mróz
    – wiatr
    – tęcza
  2. „W marcu jak w garncu” – zabawa recytatorska z pantomimą
    Rodzic czyta wiersz i pokazuje gesty, które dziecko naśladuje:„W marcu jak w garncu”
    Joanna KulmowaW macu gotuje się zupa w garncu
    Miesza się                                                                           wykonanie młynka rękami
    Bulgocze                                                                              mówienie: bul bul bul
    Burzy                                                                                    wykonanie młynka rękami
    Słońcem wzbiera w każdej przydrożnej kałuży          nakreślenie rękami wielkiego koła
    To zastyga przymrozkiem niewielkim                          zastygnięcie w bezruchu (baczność)
    To zielonych pąków wypuszcza bąbelki                        pstrykanie palcami
    To znów śniegiem jak kożuchem zetnie                        zastygnięcie w bezruchu
    To się wiatrem zakotłuje po ogrodach                          machanie rękami na boki mówiąc: szszs
    Aż się nam uwarzy marcowa pogoda                            przechylanie się na lewo i prawo
    I przeleje się, wykipi mokrym kwietniem                     wywrócenie się na bok
  3. „Marcowy garniec” – rozwijanie percepcji słuchowej
    Dziecko rysuje po śladzie kontur garnca. Następnie słuchając czytanego przez rodzica wiersza „W marcu jak w garncu” wkleja te zjawiska, o których mowa w wierszu (ilustracje z zadania pierwszego).
  4. „Prawda, czy fałsz?” – zabawa dydaktyczna
    Rodzic czyta zdania, dziecko określa czy jest prawdziwe, czy fałszywe.
    Starsze dzieci mogą przekształcić zdanie fałszywe, tak by było prawdziwe.
    – Są trzy pory roku
    – Wiosną zaczynają rosnąć kwiatki
    – Zwiastunem wiosny są: śnieg, spadające liście, mróz i odlatujące ptaki do ciepłych krajów
    – Wiosną bociany i jaskółki wracają do Polski
    – Sandałki, krótkie spodenki i okulary słoneczne są najlepszym ubraniem na marcową pogodę
    – Wiosną jeździmy na sankach
    – Wiosną topi się śnieg i lód
    – Teraz mamy jesień
    – Przebiśniegi i krokusy to pierwsze wiosenne kwiaty
    – Latem lepimy bałwana
    – Po wiośnie będzie lato

___________________________________________

CZWARTEK, 18.03.2021

„WIOSENNE PORZĄDKI”

  1. „Wiosenne grządki” – zabawa matematyczna
    Wersja dla starszych dzieci:
    Dziecko otrzymuje 10 liczmanów (obrazki kwiatów), dwie kartki (grządki) oraz kostkę do gry.
    Na pierwszej grządce dziecko kładzie tyle kwiatków, ile wypadnie oczek na kostce, natomiast na drugiej grządce dokłada tyle kwiatków, żeby razem na obu grządkach było 8 kwiatków.Wersja dla młodszych dzieci:
    Dziecko otrzymuje 10 liczmanów (obrazki kwiatów), dwie kartki (grządki). Rodzic „sadzi” na pierwszej grządce kilka kwiatków (1-5). Dziecko przelicza i na swojej sadzi tyle samo.
  2. „Które z kolei? – zabawa matematyczna
    Dziecko rozkłada w szeregu przed sobą 8 różnych zabawek. Dziecko nazywa daną zabawkę i mówi jest która w kolejności. Rodzic zadaje pytania, np.:
    – która zabawka jest trzecia od lewej strony?
    – która zabawka jest piąta z prawej strony?
    – jaka zabawka jest pierwsza od lewej?
    – który z kolei od prawej strony leży (…)?Młodsze dzieci układają tylko 5 zabawek
    Rodzic zadaje pytania:
    – która zabawka jest pierwsza? (zawsze liczymy zaczynając od lewej strony!)
    – jaka zabawka leży na środku?
    – który w kolejności jest (…)
  3. „Suknia Pani Wiosny”:
    Dziecko przykleja lub rysuje na sukni Pani Wiosny:
    – 1 kwiatek czerwony
    – 2 kwiatki żółte
    – 2 kwiatki pomarańczowe
    (- 3 kwiatki różowe) – dzieci starsze

 

Ile kwiatów ma Pani Wiosna na swojej sukience?

  • Karta Pracy (dla dzieci 5-letnich)
    ___________________________________________________________________________

 

DRODZY RODZICE

W ZWIĄZKU Z KONIECZNOŚCIĄ ZAPLANOWNIA PRZEZ WAS URLOPÓW NA ROK 2021, INFORMUJEMY, ŻE NASZE PRZEDSZKOLE BĘDZIE PEŁNIŁO DYŻUR WAKACYJNY
W MIESIĄCU SIERPNIU 2021r.

PRZYPOMINAMY, ŻE NADAL OBOWIĄZUJĄ NAS PRZEPISY REŻIMU SANITARNEGO, MIĘDZY INNYMI NIE ŁĄCZYMY DZIECI Z RÓŻNYCH CHORZOWSKICH PRZEDSZKOLI. 

PIERWSZEŃSTWO W PRZYJĘCIU DZIECI NA DYŻUR MAJĄ DZIECI RODZICÓW OBOJGA PRACUJĄCYCH.

LISTY DO ZAPISU DZIECI NA DYŻUR WAKACYJNY BĘDĄ WYSTAWIONE W DNIACH 19.04.2021 – 7.05.2021

Prosimy o wypełnienie deklaracji woli dla dzieci, które w roku szkolnym 2021/2022 będą kontynuować naukę w naszym przedszkolu.

Deklaracje są dostępne u Pań w szatni. Wypełnione dokumenty przyjmujemy d

TAJEMNICE ŚWIATA

Czajnik, aparat, telewizor, komputer, telefon i wiele innych… wynalazki były tematem naszych rozmów w minionym tygodniu. Przypomnieliśmy sobie numery alarmowe, wyobrażaliśmy sobie jak mógł wyglądać świat bez wynalazków. Poznaliśmy też literkę W.

Dzięki uprzejmości mamy Martynki, za co bardzo dziękujemy, mogliśmy z pierwszej ręki fotografa poznać czym jest aparat, jak wygląda oraz ile różnych innych rzeczy potrzebne jest by zrobić piękne zdjęcie.

___________________________________________

MALI ODKRYWCY

Marzec rozpoczelismy od wiedzy na temat zmysłów. Znamy części ciała odpowiadające za słuch, wzrok, węch, smak oraz dotyk, również w języku angielskim. Klasyfikowalismy różne rzeczy do odpowiednich zmysłów. Poznaliśmy literkę P oraz doskonalilismy dodawanie w zakresie do 8. W środę wyruszyliśmy na podbój kosmosu. Uczyliśmy się o układzie słonecznym, planetach, gwiazdach i innych ciałach niebieskich. Słuchaliśmy „kosmicznej muzyki” grając na dzwonkach, a także instrumentując znaną już piosenkę o podróżach. Przez cały tydzień, ze względu na nieobecność nauczyciela, gościliśmy w naszej grupie maluszki. Nasze Motyle wykazały się ogromną pomocą i fantastycznie zaopiekowały się młodszym kolegami i koleżankami ☺️.

___________________________________________

NASZE PODRÓŻE

Miniony tydzień był kontynuacją poprzedniego. Tym razem odwiedziliśmy Afrykę oraz Bieguny. Poznaliśmy żyjące tam zwierzęta, utrwalalismy liczenie i porownywalismy ilości poprzez karmienie fok, cwiczylismy pamięć i spostrzegawczość podczas zabawy w igloo, stworzyliśmy pejzaż afrykański oraz nasladowalismy afrykańskie zwierzęta. Wiemy już także co to są rymy i umiemy je tworzyć. Na koniec tygodnia cofnelismy się o kilka milionów lat do ery dinozaurów, gdzie poznaliśmy wybrane ich gatunki, zagraliśmy w domino i zrobiliśmy balonowe dinozaury.

___________________________________________

WIELKA WYPRAWA

W tym tygodniu zajmowaliśmy się podróżami. Stworzyliśmy namiot podróżnika, a przez kolejne dni przemieszczalismy się różnymi środkami transportu. Sprawdziliśmy co tonie, a co pływa. Ukladalismy łódki według wielkości. Z figur geometrycznych zrobiliśmy balony. Poznaliśmy literkę R oraz cyfrę 7. A na zakończenie tygodnia obchodziliśmy Dzień Kota podczas którego oglądaliśmy prezentację na temat kotów, robiliśmy własne koty oraz oglądaliśmy bajkę Kot w Butach

___________________________________________

TYDZIEŃ PRZYJAŹNI

I PIŻAMA PARTY

W ramach Walentynek obchodziliśmy Tydzień PRZYJAŹNI. W tym czasie rozmawialiśmy o wartościach takich jak przyjaźń, miłość, zaufanie i troska. Poznaliśmy także czym jest altruizm. W naszej grupie udało nam się zrealizować projekt Cichy Przyjaciel, który polegał miedzy innymi na bezinteresownej pomocy i okazywaniu sympatii wybranej przez siebie osobie. Dzieci miały także pomagać w domu wybranej osobie ze swojej rodziny.

Na zakończenie tygodnia odbył się bal pod hasłem Pizama Party.

___________________________________________

POZNAJEMY ŻYWIOŁY

Przez otatnie dwa tygodnie na zajeciach towarzyszyły nam żywioły: woda, ogień, ziemia i powietrze. Poznawalismy każdy żywioł w odsłonie niezbędnej do życia, ale także i tej niebezpiecznej. Poznawaliśmy między innymi różne kamienie, odkrywaliśmy czym jest woda, tworząc własne akwarium, wiemy też czym jest powietrze i żepotrzebujemy go do oddychania, robilismy wiatraczki i łapacze snów oraz poznaliśmy niebezpieczeństwa związane z ogniem.

Obchodziliśmy także dzień pizzy, podczas którego układaliśmy puzzle,  graliśmy w memory oraz lepiliśmy pizze z masy solnej i plasteliny.

___________________________________________

DBAMY O ZDROWIE

W minionym tygodniu rozmawialiśmy na temat zdrowego trybu życia. Poznaliśmy różne sporty zimowe oraz sposoby na aktywne spędzenie wolnego czasu. Wiemy także w jaki sposób ubrać się do panującej temperatury. A jeśli zdrowie, to oczywiście i jedzenie. Tworzyliśmy piramidę żywności, a także dzieci segregowaly zdrową i niezdrową żywność. Poznaliśmy w tym tygodniu literkę S.

_________________________________________

URODZINY SZYMONA

Żyj długo w szczęściu i radości,

nigdy nie zaznaj przykrości.

I tylko samych pogodnych dni,

na urodziny życzę Ci.

__________________________________________

ŚWIETO BABCI I DZIADKA

W tym tygodniu rozmawialiśmy o Babci i Dziadku. Dowiedzieliśmy się także czym jest szacunek i jak to okazywać. Dzieci opowiadały jak spędzają czas ze swoimi dziadkami.

________________________________________

URODZINY LENY

Niech Ci słonko ciepło gra,
niech Twój uśmiech długo trwa,
nie trać swej wesołej minki,
bo dziś są Twoje urodzinki.

___________________________________________

URODZINY TOMKA

Dziś są Twoje urodziny,
zatem zawsze dziarskiej miny.
Do zabawy mnóstwo siły, żeby każdy
dzień był miły

___________________________________________

ZIMA W PEŁNI I DZIEŃ BAŁWANA

W minionych tygodniach rozmawialiśmy o upływie czasu. Zauważyliśmy naprzemienność dnia i nocy, poznaliśmy dni tygodnia, nazwy miesiący oraz pory roku. Ferie upłynęły pod hasłem Zima w pełni, a bohaterem tygodnia był Bałwan. Robiliśmy bałwanki z plasteliny, mąki, ryżu, papieru, malowalismy farbami oraz dzięki super pogodzie udało się ulepić prawdziwego śniegowego ludka. Robiliśmy też różne eksperymenty z wodą.

__________________________________________

URODZINY AGATKI

Słońce świeci dziś dla Ciebie,
a chmurki tańczą na niebie.
Śmieją się motylki,
a biedronki i kwiatki
przesyłają życzenia
i słodkie buziaczki!

___________________________________________

URODZINKI TYMONA 

Dzisiaj nawet mały smoczek
przyszedł na twój 4 roczek.
Przyjmij więc od niego kwiatka
na te Twoje 4 latka.
Wszystkiego najlepszego!

Przedstawienie Świąteczne Grupy Motylki 🙂


PRZEDŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA

___________________________________________

Urodziny Kuby 

Idzie misio, idzie konik,
małpka, piesek no i słonik.
Wszyscy razem z balonami,
z najlepszymi życzeniami.
Bo to dzień radosny wielce
Znów masz jeden roczek więcej.

___________________________________________

MIKOŁAJKI 

 

 

EKO KONKURS MIKOŁAJKOWY

Dziękujemy za wszystkie nadesłane prace. Zachwyciły nas Waszą pomysłowością! Poniżej ogłaszamy wyniki konkursu gratulując uczestnikom. 

I miejsce – Marta, gr. Gwiazdeczki

II miejsce – Magda, gr. Gwiazdeczki

III miejsce – Mia, gr. Biedronki



NADCHODZI ZIMA

W tym tygodniu poznawalismy co to jest troska o zwierzę. Rozmawialiśmy na temat sposobów opieki nad dzikimi zwierzętami. Postawiliśmy na parapecie w naszej sali karmnik dla ptaków. Zapoznalismy się też z literką K oraz cyfrą 4. Ponad to prowadzone były zajęcia z arteterapii.

 

NASZE ULUBIONE ZAJĘCIA

W minionym tygodniu poznawalismy swoje zainteresowania. Każdy miał okazję pokazać i opowiedzieć czym się interesuje i co lubi robić. Poznawalismy także różne sposoby spędzania wolnego czasu. Nauczyliśmy się literek E i U, oraz cyferki 3.

 

 

 

 

URODZINY MILANA

Dziś są Twoje urodziny

Więc my wszyscy Ci życzymy

Zdrowia, szczęścia, sto uśmiechów

Marzeń spełnienia i stos prezentów.


#DzieciUcząRodziców 2020/2021

Nasze Przedszkole bierze udział już w kolejnej, II edycji Ogólnopolskiego Programu pt. Dzieci Uczą Rodziców (szczegóły na stronie https://edu.crl.org.pl/ ) Raz w miesiącu będziemy otrzymywać materiały do nauki z dziećmi pod okiem wychowawców, by później mogły zdobytą wiedzą podzielić się ze swoimi domownikami. Życzymy udanej współpracy!

Oto nasze zadania zrealizowane w ramach programu:


JESTEŚMY POLAKAMI oraz 

DZIEŃ POSTACI Z BAJEK

W minionym tygodniu poznawaliśmy symbole narodowe naszego kraju. Zwiedzaliśmy również najważniejsze miasta w Polsce oraz uczyliśmy się o stolicach.

W naszym przedszkolu odwiedziły nas ostatnio również różne postaci z bajek. Przypoinaliśmy długie włosy Roszpunce, szukaliśmy miodu od Kubusia Puchatka, Bucika od Kopciuszka A także ukrytego skarbu Kapitana Haka. Robiliśmy też piękne witraże przy użyciu farb i folii.

 

 

Dzień Dyni

29 listopada w naszym przedszkolu odbywał się Dzień Dyni. Wszystkie nasze przedszkolaki przebiegały się na kolor pomarańczowy oraz tworzyły piękne dyniowe zadania. Nasza grupa oglądała różnej wielkości dynie, które układaliśmy od najmniejszej do największej. Tworzyliśmy również dyniowe świeczniki, które w domach rozświetliły wieczorne ciemności. Dodatkowo dynia była bohaterką gier memory, czy puzzli.

 

 

 

Drodzy Rodzice!

Mamy wspólną sprawę. Nowe o miejsce do zabaw i rekreacji dla naszych dzieci. Nowoczesny PLAC ZABAW przy ul. Czempiela. Podpisujemy się pod projektem i gorąco zachęcamy do zagłosowania w terminie 3 – 15.11.2020r. godz.24:00

https://bo.chorzow.eu/szczegoly-projektu-2021-1400794705-1400795325-c28e82578e1c2e8469bc98a48fcac6bd.html

Link do głosowania:

https://bo.chorzow.eu/glosowanie-2021/glosowanie.php


PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA ORAZ STARSZEGO PRZEDSZKOLAKA

Dzisiaj nastał ten bardzo ważny dzień w którym nasze Motylki złożyły uroczyste ślubowanie oraz zostały pasowanie na Przedszkolaka i Starszego Przedszkolaka. Jednak by zostać pasowanym trzeba było wykonać specjalne zadania, które każdy Przedszkolak potrafi: tańczyć, śpiewać i mówić wierszyki. Pani Dyrektor wraz z Panią Wicedyrektor krytycznym okiem patrzyły na wykony naszych Motylków i z radością stwierdziły, że dzieci zasłużyły na miano Przedszkolaków 🙂

SKARBY JESIENI

Kontynuując tematykę jesienną poznawaliśmy sposoby przygotowania się do zimy zwierząt oraz ludzi. Przypomnieliśmy jakie skarby daje nam jesień i co z nich można zrobić. Dzięki dobrej pogodzie mogliśmy obserwować jak zmienił się nasz ogród przedszkolny pod wpływem jesieni. Stworzyliśmy również akompaniament na instrumentach do piosenki Kasztanowe Miasto.

 

KOSZYK PANI JESIENI

W minionym tygodniu poznawalismy skarby jesiennych plonów. Dowiedzieliśmy się że w jesiennym sadzie rosną gruszki, śliwki oraz jabłka. Liczyliśmy owoce w koszykach i sprawdziliśmy gdzie jest więcej, gdzie mnie, a gdzie tyle samo. Poznaliśmy również jesienne warzywa, z których stworzyliśmy warzywne ludziki. Poznaliśmy również nową piosenkę o Owocach oraz Kasztanowym mieście. Poznaliśmy również literkę T.

W czwartek przypadał Światowy Dzień Mycia Rąk, dzięki czemu przypomnielismy sobie jak ważne jest dbanie o czystość i zrobiliśmy własne mydełka.

­

 

Urodziny Filipa

Słońce świeci dziś dla Ciebie,
a chmurki tańczą na niebie.
Śmieją się motylki,
a biedronki i kwiatki
przesyłają życzenia
i słodkie buziaczki!

Wszystkiego co najlepsze życzą Motylki z Panią Weroniką i Panią Magdą

 

PAŹDZIERNIK

Październik rozpoczęliśmy od powitania jesieni, tworząc jej portret z liści. Obserwowaliśmy zmieniającą się przyrodę, poznawaliśmy pierwsze objawy nadchodzącej jesieni. Dowiedzieliśmy się dlaczego zmieniają się kolory liści na drzewach (stworzyliśmy jesienne drzewo farbami) oraz poznaliśmy co robią zwierzęta jesienią i w jaki sposób przygotowują się do nadchodzącej zimy. Poznaliśmy również gatunki ptaków które odlatują do ciepłych krajów, oraz te które zostają. Dodatkowo wzbogacaliśmy nasze słownictwo, doskonaliliśmy umiejętności liczenia oraz poznaliśmy literkę L. Poznaliśmy również piosenkę o wiewiórce.

 

 

WRZESIEŃ

W minionym miesiącu dzieci poznawały przedszkole, swoją nową sale oraz wdrażały się do trybu pracy i planu dnia przedszkolnego. Wrzesień był również miesiącem obserwacji dzieci mając na celu jak najlepsze ich poznanie. Miesiąc upłynął pod hasłem zabaw integracyjnych, a tematem przewodnim było bezpieczeństwo. Dzieci poznały podstawowe służby mundurowe, utrwaliły podstawowe numery alarmowe oraz dowiedziały się jak wezwać pomoc. Dodatkowo Motylki miały okazję spotkać się z pracownikiem Pogotowia Ratunkowego i zobaczyć namiastkę pracy w Ratownictwie Medycznym.

 

 

Witamy w Nowym Roku Szkolnym 2020/2021


ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU:

Każdemu z nas zależy na tym, by dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, bezpiecznie i komfortowo. Jeśli pozytywnie nastawimy dziecko do nowego etapu w życiu, sami będziemy mieli lepsze samopoczucie, obserwując jak bardzo cieszy się ono na myśl o nowym dniu w przedszkolu, spotkaniu z rówieśnikami i nauczycielami. Dzięki temu nauczymy malucha również samodzielności i damy mu możliwość szerszego poznania świata.

Aby pobyt w przedszkolu stał się dla dziecka łatwiejszy, już teraz należy zachęcać i motywować dziecko do :

  • samodzielnego ubierania się w to, co nie stanowi dla dziecka problemu,
  • zapinania guzików, wkładania butów i  zapinania bucików na „rzepy”, ewentualnie motywować dziecko do rozpoczęcia podstaw nauki wiązania sznurowadeł,
  • korzystania z sedesu, używania papieru toaletowego,
  • wycierania noska w chusteczkę,
  • samodzielnego mycia rączek,
  • rysowania kredkami, farbami, zabaw plasteliną, modeliną,
  • spacerowania i nie używania wózka,
  • spożywania posiłków samodzielnie.

Gdyby dziecko miało w przedszkolu problemy ze spożywaniem posiłków, przebieraniem się, załatwianiem potrzeb fizjologicznych, itp., otrzyma pomoc w każdej z tych dziedzin. Powyższe uwagi wypływają z troski o dzieci, dbania o ich bezpieczeństwo, z doświadczenia w pracy z dziećmi trzyletnimi. Mamy nadzieję, że będą one pomocne dla Państwa.

Jak ułatwić dziecku moment rozstania z rodzicem?

O czym warto pamiętać, gdy dziecko staje się przedszkolakiem?

Zachęcamy Państwa do skompletowania dziecku odzieży wygodnej, przewiewnej i łatwej do ubierania przez samo dziecko:

  • spodnie, spódniczki na gumkę nie za ciasną, nie za luźną,
  • buty, kapcie  łatwe do zakładania, zapinane na „rzepy” lub z gumką umożliwiającą samodzielne wkładanie (nie drewniaki, nie basenowe klapki). Bezpieczna gumowa podeszwa,  oznakowane inicjałami dziecka lub imieniem i nazwiskiem
  • ubieramy na cebulkę, które zabezpiecza przed przegrzaniem lub zziębnięciem (wskazane koszulki z krótkim rękawem),
  • nakrycie głowy: w okresie letnim – kapelusik, chusteczka dla dziewczynki, dla chłopca – czapka z daszkiem, w zimie – czapki,
  • zapasowe: majteczki, koszulka, rajstopki, które będą przechowywane w worku w szatni i wykorzystywane, gdy zajdzie taka potrzeba,
  • biżuteria: pozostaje w domu.
  • Należy zwrócić uwagę na sprawność suwaków w kurtkach dziecięcych. Ułatwi to dzieciom opanowanie czynności w zakresie samodzielnego ubierania się. Nauczycielkom usprawni organizację pracy: w zakresie wspierania i pomagania dzieciom.     
  • W pierwszych dniach września, czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być zbyt długi. Jeżeli to możliwe  proszę  przyprowadzać dziecko na godz. 8.00 a odbierać dziecko po obiedzie (godz. 13.00)
  • Rodzice jeśli nie mogą odbierać wcześniej,  informują, że przyjdą po nie kiedy skończą pracę.
  • Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, w szatni zostajemy tyle czasu ile potrzebuje dziecko na rozstanie. Natomiast przekazując  dziecko pracownikowi przedszkola nie przedłużamy momentu rozstania.

RODZICE PIERWSZEGO DNIA:

  • pewność, że dziecko sobie poradzi,
  • zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkola,
  • uśmiech na twarzy, dzięki któremu dziecko nastroi się pozytywnie na cały dzień.
  • upoważnienia do odbioru dziecka z przedszkola (jeżeli nie zostało jeszcze dostarczone)