Grupa Biedronki

Witamy serdecznie na stronie Grupy Biedronek 🙂

W ZWIĄZKU Z KONIECZNOŚCIĄ ZAPLANOWNIA PRZEZ WAS URLOPÓW NA ROK 2021, INFORMUJEMY, ŻE NASZE PRZEDSZKOLE BĘDZIE PEŁNIŁO DYŻUR WAKACYJNY

W MIESIĄCU SIERPNIU 2021r.

PRZYPOMINAMY, ŻE NADAL OBOWIĄZUJĄ NAS PRZEPISY REŻIMU SANITARNEGO, MIĘDZY INNYMI NIE ŁĄCZYMY DZIECI Z RÓŻNYCH CHORZOWSKICH PRZEDSZKOLI. 

PIERWSZEŃSTWO W PRZYJĘCIU DZIECI NA DYŻUR MAJĄ DZIECI RODZICÓW OBOJGA PRACUJĄCYCH.

LISTY DO ZAPISU DZIECI NA DYŻUR WAKACYJNY BĘDĄ WYSTAWIONE W DNIACH 19.04.2021 – 7.05.2021


Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2021 – Strona informacyjna o Narodowym Spisie Powszechnym 2021




#DzieciUcząRodziców 2020/2021

Nasze Przedszkole bierze udział już w kolejnej, II edycji Ogólnopolskiego Programu pt. Dzieci Uczą Rodziców (szczegóły na stronie https://edu.crl.org.pl/ ) Raz w miesiącu będziemy otrzymywać materiały do nauki z dziećmi pod okiem wychowawców, by później mogły zdobytą wiedzą podzielić się ze swoimi domownikami. Życzymy udanej współpracy!

 


Założyłyśmy pocztę elektroniczną – biedronki-p20@wp.pl


Propozycje ćwiczeń logopedycznych:

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ I

PROPOZYCJA ĆWICZEŃ II

 


Przesyłam Państwu materiały otrzymane w ramach współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w Chorzowie w ramach szkolenia dla rodziców „Wspieranie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym”.

Wspieranie rozwoju mowy – 1 Ćwiczenia oddechowe

Wspieranie rozwoju mowy – 2 Ćwiczenia głosowo- fonacyjne

Wspieranie rozwoju mowy – 3 Ćwiczenia sprawności motorycznej aparatu mowy (1)

Wspieranie rozwoju mowy – 4 Ćwiczenia percepcji słuchowej

Wspieranie rozwoju mowy – 5 Ćwiczenia słownika bienego i czynnego


„KSIĄŻKA- MÓJ PRZYJACIEL”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o wartości „mądrość” na podstawie opowiadania „Skąd się bierze mądrość?” G. Lipińskiej. Dowiedzieliśmy się, że sowa jest symbolem mądrości i wykonaliśmy pracę plastyczną z wykorzystaniem kaszy.

Cały tydzień rozmawialiśmy o książkach. Dzieci przyniosły swoje ulubione książki, opisywały ich wygląd, mogły o nich opowiedzieć. Ćwiczyliśmy również równowagę.

Biedronki poznały nuty, zobaczyły jak wygląda książka z zapisem nutowym, a następnie próbowaliśmy zagrać na bębenkach fragment piosenki ” Bum! Cicho, cicho… Bum!”.

Dzieci dowiedziały się co to są książki sensoryczne, a następnie stworzyły swoje okładki (każdy stoliczek z innego materiału).

Pogoda dopisała, tak więc nie zabrakło szaleństw na świeżym powietrzu 😉


„JESTEM KULTURALNY”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o wartości jaką jest „wiara w siebie” na podstawie opowiadania „O żabce, która uwierzyła w siebie”.  Malowaliśmy farbami i ćwiczyliśmy rączki wycinając trasę, którą pokonała żabka.

Rozmawialiśmy o dobrych manierach, grzecznych słówkach- proszę, dziękuję i przepraszam. Obchodziliśmy również Dzień Ziemi i dowiedzieliśmy się do jakich pojemników wyrzucać odpady, wykonaliśmy wspólny plakat „segreguję odpady”. Biedronki dostały kolorowanki i przeszły labirynt.  Dzieci pod koniec tygodnia wykonały MEDAL ZA DOBRE MANIERY 🙂

Nasze warzywka pięknie rosną 😉


Piątek 16.04.2021  Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
5.
Zabawa w teatr

1.„Kto może zagrać w teatrze, czyli rodzaje teatru” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem
ilustracji. Rodzice pokazują dzieciom rożne przedmioty: kukiełka, pacynka, łyżka, marionetka
i pyta: Co to za przedmioty? Dzieci podają nazwy zgromadzonych rekwizytów. Czy mogą one zagrać w teatrze? Dzieci wyrażają swoje opinie, rodzice zwracają ich uwagę, że łyżka też może zagrać w teatrze, jeżeli ożywi ją aktor. Są rożne teatry, np.
– Teatr tradycyjny – grają w nim aktorzy, mogą być ubrani w rożne stroje, czasami dziwne i śmieszne.
– Teatr lalek – w nim grają rożne lalki (marionetka, kukiełka, pacynka – aktorzy udzielają im swojego głosu i najczęściej są schowani).
– Teatr cieni – głównym aktorem jest w nim cień, który tworzy schowany za zasłoną aktor.
– Teatr tańca (np. balet) – tu aktorami są tancerze, którzy podczas przedstawienia nie mówią ani słowa, a swoje historie opowiadają tańcem.
– Opera – tu aktorami są śpiewacy

2.Praca z KP2.27 – ćwiczenie motoryki małej, układanie historyjki obrazkowej. Dzieci wycinają trzy obrazki, a następnie układają je we właściwej kolejności i przyklejają na kartce. Na zakończenie opowiadają historyjkę obrazkową „Bawimy się w teatr”

3.„Robimy kukiełki” – praca plastyczno-techniczna. Dzieci dostają drewniane łyżki. Rodzice proszą, by zrobiły z nich kukiełki. Dzieci ozdabiają łyżki w dowolny sposób, doklejając im oczy, rysując buzię mazakami. Z bibuły lub włóczki z pomocą rodziców mogą zrobić włosy. Wykonane kukiełki posłużą dzieciom do spontanicznych „zabaw w teatr”.

czwartek 15.04.2021  Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
4.
Balet i opera nasze serca na teatr otwiera

1.„Co to jest opera?” – rozmowa kierowana. Rodzice pokazują dzieciom ilustrację z dowolnej opery. Następnie tłumaczy, że opera to taki rodzaj przestawienia teatralnego, w którym aktorzy rozmawiają ze sobą, śpiewając, a muzyka buduje nastrój opowieści. Na koniec rozmowy rodzice mogą włączyć dzieciom fragment libretta, gdzie śpiewają soliści i zespół.

2.„Grozik” – wprowadzenie tańca.

– Słuchanie piosenki, nauka tekstu. Dzieci słuchają piosenki i uczą się jej tekstu na pamięć, rytmicznie go powtarzając razem z rodzicami
– Nauka tańca „Grozik”. Dzieci stoją parami . Trzymają się za ręce, ręce trzymają przed sobą, skrzyżowane.

Poszło dziewczę po ziele,( Dzieci poruszają się w parach po obwodzie koła – cwał boczny)
po ziele, po ziele, (Zmieniają kierunek ruchu i dalej poruszają się po obwodzie koła,)
nazbierało niewiele, niewiele, hej!( na słowo „hej” – dzieci zatrzymują się, stając twarzami do siebie.)
Przyszedł do niej braciszek,( Tupią w miejscu.)
połamał jej koszyczek!( Klaszczą w dłonie.)
Oj, ty, ty! Oj, ty, ty!( Grożą palcem, na przemian prawej i lewej ręki.)
Za koszyczek zapłać mi!(Chwytają się za ręce i wykonują obrót w parach lub obrót dookoła własnej osi.)
Oj, ty, ty! Oj, ty, ty! (Jw.)
Za koszyczek zapłać mi!( Jw.)


3.„Poznajemy balet” – rozmowa kierowana.
Rodzice pokazują ilustrację baletek i pytają:
-Czy wiecie, co to jest i do kogo może należeć?

Następnie pokazują ilustrację dziewczyny i chłopaka w strojach baletowych, np. z jakiegoś przedstawienia. Dzieci omawiają wygląd tancerzy i podają nazwy elementów ich stroju, tj. baletki (pointy), paczka baletowa inaczej tutu – strój uszyty z tiulu (dla dziewcząt), mężczyźni tańczą w trykocie oraz getrach.

Środa 14.04.2021 Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
3. W teatrze

„W teatrze” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat teatru z wykorzystaniem rekwizytow i ilustracji.

W teatrze
Marlena Szeląg

W wygodnym fotelu siedzę w teatrze,
przed siebie na scenę wciąż patrzę, i patrzę…
Wtem gasną światła w wielkiej sali,
wszyscy rozmawiać zaraz przestali.
Do góry pnie się czerwona kurtyna,
bo właśnie spektakl się rozpoczyna.
Już scenografia wprawia w zdumienie,
do zamku przeniesie nas przedstawienie.
Wtem aktor wchodzi w złotej koronie
i siada dostojnie na wielkim tronie.
A z nim aktorka w sukni balowej,
odgrywa rolę mądrej królowej.
Już słychać w dali trąby i dzwony,
poddani składają niskie ukłony.
Wtem rycerz pojawia się w lśniącej zbroi,
a obok niego koń płowy stoi.
Lecz koń ten nie jest żywą istotą
jest rekwizytem, ręczną robotą.
I chociaż z drewna jest wyrzeźbiony,
to w przedstawieniu jest ożywiony.
I szybko tak mija mi czas w teatrze,
a gdy się boję, na scenę nie patrzę!
Kiedy się smucę lub kiedy wzruszę,
łezki w chusteczkę wytrzeć wnet muszę.
Są też momenty wielkiej radości,
skąd tyle emocji w mym sercu gości?
Teraz aktorzy zdejmują maski,
chyba czekają na widzów oklaski?
Z uśmiechem nisko nam się kłaniają,
wielkie uznanie i brawa dostają!
Czerwona kurtyna się opuściła
i całą scenę znów zasłoniła.
Wtem błysły światła w wielkiej sali,
wszyscy ze swoich foteli wstali.
I to już koniec jest przedstawienia
– Teatrze magiczny, do zobaczenia!

Rodzice zadają dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
W jakie miejsce przeniósł nas wiersz?
-Po co chodzi się do teatru?
-Jacy bohaterowie występowali w spektaklu, o którym opowiadał wiersz?
-Co możemy zobaczyć i znaleźć w teatrze?
(Rodzice rozmawiają z dziećmi na temat scenografii,sali, sceny, kurtyny, aktorów, masek, kostiumów, afiszu, biletów itp.)
Jakie emocje, uczucia może w nas wzbudzić przedstawienie teatralne?
-Kto z was był kiedyś w teatrze?
-Czy wam się tam podobało?
-Jeśli tak, to dlaczego?

3.Praca z KP2.26 – ćwiczenie grafomotoryczne, rysowanie masek po śladzie. Kolorowanie drugiej połowy maski tak, aby wyglądała jak pierwsza

4.Praca plastyczna „maska teatralna” do wyboru:
a) Rodzice przedstawiają dzieciom rożne proste kształty masek teatralnych. Dzieci z masy solnej tworzą dowolne maski teatralne na tekturze (wygnieciona mąka pszenna z solą w proporcjach 1:1 lub 2:1, woda, odrobina oleju)
b) Dzieci z pomocą rodziców wycinają szablon maski i ozdabiają ją w dowolny sposób.

Wtorek 13.04.2021 Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
2.W świecie filmu

1.„Co to jest film?” – rozmowa kierowana. Rodzice pokazują dzieciom zdjęcie kamery filmowej i kadrów ze znanych dzieciom bajek. Rodzic porządkuje wiadomości dzieci i wprowadza pojęcie „FILM ANIMOWANY, INACZEJ RYSUNKOWY LUB KRESKÓWKA”

2.„Filemon i Bonifacy” – słuchanie wiersza i rozmowa na jego temat, oglądanie odcinka
filmu animowanego opowiadającego o przygodach tytułowych bohaterów.

Filemon i Bonifacy
Urszula Machcińska

Tu są uszka, tam ogonek.
Proszę: oto Filemonek.
Prawie cały jak śnieg biały.
Taki śliczny kotek mały.
Dzieci lubią tego kotka.
Chce go głaskać, kto go spotka.
Jest tam jeszcze Bonifacy.
Czuje się jak w kociej pracy.
Filemona wciąż pilnuje,
Bo ten cały czas figluje.
Bonifacy ma futerko
Całe lśniące jak lusterko.
Lubi mięsko, ciepłe mleczko,
Kocią karmę i jajeczko.
Odwiedź kiedyś koty oba.
Każdy z nich Ci łapkę poda.
Chyba, że będą zmęczone.
Może miały trudny dzionek?

Rodzice zadają dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
Jak nazywają się bohaterowie wiersza?
-Jak wygląda Filemon?
-Jak wygląda Bonifacy?
– Co lubią robić koty z wiersza?

 Następnie pokazuje dzieciom ilustracje obu kotów z bajki „Przygody kota Filemona” oraz zaprasza je do obejrzenia jednego jej odcinka. Po obejrzeniu filmu rodzice pytają dzieci, czy rozpoznały bohaterów z bajki, i prosi o opowiedzenie ich przygód.

3.„Jak powstaje film animowany?”
*Zamiast filmu można przedstawić dzieciom schematyczny rysunek kota. Rodzice następnie tłumaczą, jak tworzono filmy animowane, pokazując kilka obrazków ww. zwierzęcia, różniących się tylko położeniem jego ogona (ogon pod kątem 90 stopni, kolejny obrazek – ogon po kątem 70 stopni itp.). Rodzice szybko zmieniają kolejne kartki, na których kot jest statyczny, a ogon się porusza. ( Można wydrukować 10 obrazków kota bez ogona i dorysować mu osobno ogon, w rożnych pozycjach)

4.„Bonifacy i Filemon”– Dziecko układa pocięty na części obrazek Bonifacego i Filemona.

5.„W kinie” – rozmowa kierowana. Rodzice pokazują dzieciom ilustrację sali kinowej i odwołując się do ich doświadczeń, prosi o jej opisanie. Następnie pyta dzieci:
Kto może przyjść do kina?
-Co trzeba mieć, by wejść do sali kinowej?
-Jak trzeba się zachować w kinie?

Poniedziałek 12.04.2021 Z KULTURĄ ZA PAN BRAT
1.Poznajemy wiarę we własne siły

1.„Z wielką radością” – zabawa integracyjna. „Z wielką radością” dzieci śpiewają na melodię „Pingwin”.

Z wielką radością
sł. Gabriela Lipińska, muz. tradycyjna

Z wielką radością, (Dzieci rozkładają szeroko ręce na boki w geście powitania.)
z pięknym uśmiechem,( Rysują ręką na swojej twarzy wielki uśmiech.)
witamy (imię dziecka) cię, cię, cię!( Kłaniają się i trzykrotnie klaszczą w dłonie.)
Raz rączką prawą,( Machają prawą ręką.)
raz rączką lewą.( Machają lewą ręką.)
Do przodu, do tyłu, (Robią skok obunóż do przodu, a następnie skok obunóż do tyłu.)
i raz, dwa, trzy!( Trzykrotnie tupią.)

2.„Legenda o Smoku Wawelskim” – słuchanie utworu i rozmowa na temat wiary we własne siły, jaką prezentował szewc Skuba.

Rodzice zadają dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
Jaki straszliwy potwor mieszkał dawno temu w Krakowie?
-Co stawało się z rycerzami, których król wysyłał do walki z potworem?
-W jaki sposób Skuba zgładził potwora?
-Czy szewczyk pokonałby smoka, gdyby nie wierzył w siebie i swój plan? Dlaczego?

3.Karta pracy str. 25 – ćwiczenie motoryki małej, rozmowa o emocjach. Dzieci określają emocje, jakie mogą odczuwać osoby biorące udział w przedstawieniu. Wycinają z bibuły kurtynę i przyklejają ją w wyznaczonym miejscu na ilustracji

4.„Co robi szewc?” – rozmowa kierowana na temat pracy wykonywanej przez szewca. Rodzice prezentują dzieciom ilustracje przedstawiające szewca w czasie pracy oraz narzędzia niezbędne do wykonywania tego zawodu

„Szewc- to rzemieślnik, osoba która zajmuje się naprawą, ozdabianiem, reparacją produktów skórzanych- butów, pasków, torebek, itp. W dzisiejszych czasach jest to zawód zanikający”
„Atrybutami tradycyjnego szewca są: szpilarek, nazywany także szpikulcem lub szpilardem (ostra szpila z rękojeścią), szydło (ostra szpila z rękojeścią, przy ostrzu szpili otwór na nitkę), szczecina, dratwa, cęgi, kopyta, młotek.”

5.„Dla kogo te buty?” – klasyfikowanie, określanie wielkości przedmiotów. Rodzice pokazują rożne rodzaje butów i pyta dzieci, kto może je nosić, kiedy i w jakich sytuacjach. Dzieci podają nazwy butów i ustawiają je przy odpowiednich sylwetach: kobieta, dziecko, mężczyzna, uzasadniając swoją decyzję.

 


piątek 09.04.2021

1.”Kurczątko”- zagadka słowna wg M. Szeląg

Kurczątko

Puszyste, żółciutkie jest ono całe

dzióbek ma tyci, skrzydła malutkie.

Wykluło się z jajka o samym świcie,

kim jest maleństwo, jak Wy myślicie ?

2. „Piórko kurczątka” – dziecko dmucha na położone na dłoni piórko ( lub kawałek bibuły) tak, aby z niej spadło- robi wdech nosem, wydech ustami.

3. Uzupełnij puste pola plasteliną w odpowiednim kolorze.

4.

czwartek 08.04.2021

1. „Jajka!”- zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się w rytm dowolnej muzyki. Gdy muzyka ucichnie ( pauza) dzieci zamieniają się w pisanki – siadają na piętach, kuląc się tak, aby przypominać kształtem jajko.

2. Karty pracy str. 24- ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, ćwiczenie w liczeniu. Dzieci prowadzą dziewczynkę przez labirynt do domu tak, aby po drodze zebrały do koszyka wszystkie pisanki. Rysują w ramce tyle kresek ile pisanek zebrała dziewczynka.

3. Pokoloruj tyle jajek, ile kropek wskazuje zajączek

4. „Kropki na pisankę” – Na dużą papierową sylwetę kolorowego jajka dziecko nanosi za pomocą słomki kolorowe papierowe kropki ( kropki muszą mieć większą średnicę niż średnica słomki )


środa 07.04.2021

1.„Co to może być?” – ćwiczenia ruchowo-słuchowo-wzrokowe KDS – wzór 15. Rodzic pokazuje kartę ze wzorem (jajko – pisanka z ozdobnymi kreskami). Rodzic pyta:
Co widzisz na obrazku?
-Co Ci to przypomina?

Dzieci kreślą kształt pisanki w powietrzu(na zmianę lewą i prawą dłonią)

2. Niegraficzne odtwarzanie wzoru. Rodzice dają dzieciom tace z kaszą. Dzieci rysują taką pisankę, jak we wzorze.

3. Graficzne odtwarzanie wzoru. Dzieci próbują rysować pisankę ze wzorkiem na białej kartce. Następnie otrzymują kartkę pracy z ilustracją przedstawiającą koszyczek wielkanocny, dorysowują do koszyczka pisankę i ją ozdabiają

4.„Śmigus” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

Śmigus
Maria Konopnicka

Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.

Rodzice zadają dzieciom pytanie do wysłuchanego wiersza:
-O jakiej tradycji była mowa w wierszu?
-Kto wstał rano?
-Czego się bała Panieneczka?
-Gdzie się schowała?
-Co zmoczyła Panieneczka?

5.„Lany Poniedziałek” – rozmowa przy ilustracjach na temat tradycji związanych ze śmigusem-dyngusem Rodzic za pomocą ilustracji opowiada dzieciom o zwyczajach i symbolice lania wodą.

Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup

wtorek 06.04.2021

1.„O kurce, która zapomniałaby o tradycji” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat zwyczaju malowania jajek w Wielkanoc

Rodzice zadają dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
Kogo podczas wiosennego spaceru napotkał suseł Sylwek?
– Co się przytrafiło kokoszce?
-Kto pomógł rozwikłać zagadkę kolorowych jajek?
-Jak nazywały się kolorowe jajka, które rozsypała kurka?
– Czego symbolem jest pisanka?
-Po co kurka niosła kolorowe jajka?
-Kto pomógł jej w roznoszeniu jajek?
-Dlaczego dla kurki zabrakło pisanek?
-W jaki sposób zwierzęta rozwiązały ten problem?
-Kto zasiadł do świątecznego śniadania w domu kurki?
-Co postanowił suseł Sylwek, gdy trzymał w łapce pisankę, i dlaczego

2.Karty pracy str. 23-  ćwiczenie motoryki małej, ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dzieci kolorują obrazek przedstawiający koszyk wielkanocny, wycinają obrazek wzdłuż linii, a następnie układają go i naklejają na kartce.

3. Doprowadź zajączka do wielkanocnego koszyczka

 


Propozycje ćwiczeń ruchowych w formie zabawy:
a) „Posągi” – rodzic włącza dowolną piosenkę, a dziecko rytmicznie się porusza. Gdy muzyka ucichnie, dzieci zastygają na chwilę w dowolnej pozie. Zabawy powtarzamy kilkukrotnie
b) „Podaj pisankę” – zabawa ruchowa ze skłonami w przód. Dziecko i rodzic stoją plecami do siebie, nogi w lekkim rozkroku. Wykonują skłon w przód i podają sobie kulkę z papieru-pisankę, „przez okienko” utworzone między ich nogami
c)„Złap pisankę” – zabawa z elementem rzutu i chwytu. Dziecko podrzuca kuleczkę do góry, przerzucając ją z ręki do ręki. Rodzic prosi dziecko, by „przykleiło” łokcie do boków ciała i nie odrywało ich w trakcie ćwiczenia. Dziecko cały czas śledzi wzrokiem swoją pisankę.
d) „Baranki”- zabawa na czworakach. Dzieci poruszają się na czworakach. Na umówiony sygnał się zatrzymują, potrząsają głowami i jednocześnie mówią: beee!
e) „Jajeczko” -Wzmacnianie mięśni grzbietu. Dziecko leży na brzuchu i w prawej dłoni trzyma małą piłeczkę- jajeczko. Na sygnał wykonuje skłon w tył ( podnosi tułów) i toczy jajeczko 4 razy pod klatką piersiową.
f) ” Zajączki” – Zabawa skoczna+ skręty tułowia. Dziecko lub rodzic jest w siadzie skrzyżnym, a drugie skacze wokół niego obunóż. Po pełnym okrążeniu zmienia kierunek. Siedzący stara się cały czas obserwować skaczącego

 

piątek 02.04.2021 Święta, święta, biją dzwony
5. Co znajdę pod skorupką?

1.„Kalkujemy pisanki” – ćwiczenie grafomotoryczne, kalkowanie przez papier śniadaniowy. Rodzice rozdają dzieciom kolorowanki, na których widnieją duże jaja z prostymi wzorami. Dzieci nakrywają kolorowanki papierem śniadaniowym (można spiąć kolorowankę i papier śniadaniowy spinaczem lub klipsem biurowym, tak aby się nie przesuwały) i ołówkami odrysowują na nich pisankę.

2. „O jajkach słów kilka” – Rodzic prezentuje napis jajko do czytania globalnego. Rozmawia z dziećmi
na temat wielkości i wyglądu jaj znoszonych przez różne ptaki (przepiórka znosi małe nakrapiane
jajko, kura, kaczka, gęś – większe jajko, struś – największe), pokazuje ilustracje przedstawiające jaja oraz ptaki, które je składają, dobiera obrazki parami. Następnie rodzic miesza obrazki i prosi dziecko o dobranie jaj do odpowiednich ptaków

3.„Pisanki” – praca plastyczna. Dziecko dostaje kolorową kartkę A4 (papier techniczny)
z narysowanym na niej owalem (jajkiem). Dzieci wycinają jajka i ozdabiają je w dowolny sposób
kolorowym papierem i/lub bibułą.

4. „Masażyk z jajem” – masaż z rymowanką. Rodzic siada za dzieckiem. Rodzic recytuje wiersz i wykonuje masaż na
plecach dziecka. Następnie zamiana- dziecko wykonuje masaż na plecach rodzica.
Masażyk z jajem
Marlena Szeląg
Te oto jajka nie są zbyt duże, (Dziecko rysuje palcem wskazującym jaja na plecach)
zapewne są to jajeczka kurze.
Umaluję jaja na różne kolory (Głaszcze plecy całą powierzchnią dłoni.)
i pędzlem zrobię dziwaczne wzory. (Palcem wskazującym rysuje dowolne wzory.)
Z góry do dołu zrobię paseczki (Palcem wskazującym rysuje paski z góry do dołu.)
i palcem na nich małe kropeczki.(Palcem wskazującym stawia kropki na plecach.)
Och, jakie ładne jajka stworzyłem,(Uciska delikatnie ramiona i barki kolegi/koleżanki.)
a jak się bardzo przy tym zmęczyłem! (Głaszcze plecy od góry ku dołowi.)
Położę się obok moich jajeczek,(Kładzie głowę na plecach )
posłucham sobie świątecznych bajeczek.
Lecz jakieś dziwy z jajkami się stały,(Delikatnie „pstryka” w plecy palcami obu rąk.)
nagle skorupki ich popękały!
Z jajek tych wyszły kurczątka – ptaszki, (Palcami obu dłoni „biega” po całych plecach.)
onieśmielone wbiegły mi pod paszki! (Wkłada dłonie pod paszki kolegi/koleżanki.)

5. „Co znajdę pod skorupką?” – zabawa badawcza (DLA CHĘTNYCH) . Rodzic przygotowuje dwa jajka kurze – jedno
zwykłe, świeże, drugie ugotowane na twardo. Pyta dziecka, czy wie, co kryje się pod skorupką.
Po wypowiedzi rodzic rozbija na talerzu jedno jajko oraz kroi na pół jajko ugotowane i wskazuje białko oraz żółtko. Dziecko obserwuje.

czwartek 01.04.2021 Święta, święta, biją dzwony
4. Wielkanocna pisanka

1.„Wielkanocne zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych.
Baranek
Położyły go obok rzeżuchy
w wielkanocnym koszyku maluchy.
Dołożyły pięć pisanek:
„Niech się cieszy, nasz…!”

Koszyczek wielkanocny
W nim baranek i pisanki,
wielkanocne niespodzianki.
W nim też kurczak się ukrywa,
jak ten koszyk się nazywa?

Baba wielkanocna
Słodkim lukrem jest polana,
na Wielkanoc jest podana.

Pisanki
Na Wielkanoc jajka zdobię,
różne szlaczki na nich robię.
Dodam także naklejanki
i tak z jajek są…

2.„Śniadanko baranka” – wprowadzenie piosenki, nauka refrenu

-„Ukryta ilustracja” – Rodzic przygotowuje duży obrazek baranka. Obrazek przykryty jest drugą kartką z wyciętym otworem. Rodzic przesuwa kartką z otworem po obrazku baranka do momentu, gdy dzieci odgadną, co jest na „ukrytym obrazku”.


– Wysłuchanie piosenki „Śniadanko baranka” i rozmowa na jej temat. Rodzic pyta:
-Kto jest bohaterem piosenki?
-Jakie jeszcze zwierzęta były wymienione w piosence?
-Co je na śniadanko baranek, a co inne zwierzęta z piosenki?
-Czy piosenka jest wesoła, czy smutna?

„Baranki” – zabawa przy piosence
Dzieci-baranki poruszają się po pokoju w trakcie zwrotek piosenki.Podczas refrenu stają nieruchomo i śpiewają, jednocześnie wyklaskując lub wytupującrytm.

3. Karta pracy str. 22 – ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenia twórcze, rysowanie po śladzie baranka i jajek, kolorowanie jajek.

4. „Baranek” – praca plastyczna z wykorzystaniem W13.

5. „palma wielkanocna”- praca plastyczna (DLA CHĘTNYCH)
Potrzebujemy:
-papier kolorowy
-długi patyczek
-klej
-nożyczki
-wstążeczki/ cienkie paski bibuły/ kolorowe sznureczki

Środa 31.03.2021 Święta, święta, biją dzwony
3.Kolorowe pisanki

1.”Rysujemy jajka światłem”- ćwiczenia motoryki. Rodzic przyciemnia pokój. Do ściany przypina duży arkusz papieru, na którym narysowane jest jajko w kształcie litery o z zaznaczonym ( za pomocą strzałki) kierunkiem kreślenia. Rodzic rysuje pisankę światłem latarki, a następnie dziecko.

2.”Jajko” rozwiązywanie zagadki M. Szeląg

Jajko
Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,
a na Wielkanoc w świątecznym stroiku.
Dobre na twardo, na miękko, smażone,
pisanką się staje, gdy jest zdobione

3. „Kolorowe jajka” – wycinanie. N. rozdaje dzieciom kolorowe kartki z konturami jajek (dla każdego dziecka jedna kartka z narysowanymi sześcioma jajkami, kartki w rożnych kolorach). Dzieci wycinają jajka.

4. Zabawa matematyczna
– „Liczymy jajeczka” – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania. Dzieci biorą po 6 wyciętych z papieru pisanek. N. podaje rożne działania, np. mowi: Ile to jest dwie pisanki dodać dwie pisanki?, a dzieci dokładają lub odejmują sylwety jajek i podają wynik.

Wtorek 30.03.2021 Święta, święta, biją dzwony
2.Przygotowania do Świąt

1.Wprowadzenie piosenki „pisanki, pisanki”

 

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

Rodzic pyta:
– O czym jest ta piosenka?
-Jaki kształt ma jajko?
-Co ma kształt podobny do jajka?

Dziecko wraz z rodzicem szuka w domu przedmiotów o kształcie podobnym do jajka. Kładą je w szeregu na dywanie, a następnie przeliczają przedmioty od 1-10. Jeżeli jest mniej przedmiotów niż 10, rodzic dopełnia je do 10. Rodzic otacza 10 przedmiotów np. skakanką- tworzy jajko. Rodzic prosi dziecko aby ułożyło na podłodze kształt jajka ze sznurka/skakanki i ozdobiło je klockami, misiami, nakrętkami lub innymi przedmiotami z pokoju. Następnie rodzic wypowiada kolejno kilka słów np. jajo, jajeczko, jajecznica. Dzieci mówią, które słowo jest najkrótsze, a które najdłuższe. Dzielą słowa na sylaby, przeliczają ich liczbę.

2.„Kolorowe bazie” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat utworu.

Kolorowe bazie
Jerzy Ficowski

W wielkanocny dzień do domu
przyszły białe bazie w gości,
by pisankom po kryjomu
kolorów zazdrościć.
Bo ich nie pomalowano,
nikt o baziach nie pamiętał,
choć też chciały na Wielkanoc
przywdziać stroj od święta.
Nie chcą się już dłużej bielić,
chcą w zieleni żyć, w purpurze!
Czyż są gorsze aniżeli
zwykłe jajko kurze?
Aż z lusterka przyfrunęła
malusieńka, śmieszna tęcza.
Zaraz wzięła się do dzieła,
by je poupiększać! (…)
Ubarwiła każdą baźkę
mała tęcza uśmiechnięta!
I dopiero wtedy właśnie
zaczęły się święta.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:
Kto przyszedł w wielkanocny poranek do domu?
-Po co przyszły bazie?
-Czy bazie mogą chodzić?
-Komu zazdrościły?
-Kto pomalował bazie?
-Jakie stały się bazie?
-Czy historia przedstawiona w wierszu mogła się zdarzyć naprawdę?

3.„Bazie” – praca plastyczna.
Dzieci rysują na kartce brązowe kreski- gałązki. Następnie drą białą bibułę na małe kawałki i paluszkami tworzą kulki – będą to bazie. Dzieci naklejają bazie na narysowane gałązki.

Poniedziałek 29.03.2021 Święta, święta, biją dzwony
1.Poznajemy tradycję

1.Wielkanocny stół
Marlena Szeląg

Wielkanocny stół już obrusem nakryty,
w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.
Na środku święconka, a w niej pisanki
– jajka zdobione we wzorki i plamki.
W wazonie świątecznie się prezentują
bazie, co kotki swe pokazują.
Już na talerzach kiełbasa biała,
zalana barszczem jest prawie cała.
A tam mazurek – wypiek świąteczny,
posyła babie ukłon serdeczny.
Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,
wraz z życzeniami bliscy je zjedzą…
Już na śniadanie goście przybyli
– na stole symbole tradycji odkryli.

Rodzic zadaje dzieciom pytania do wysłuchanego utworu:
O jakim święcie jest mowa w wierszu?
-Czym nakryty był stół?
-Co znajdowało się na świątecznym stole?
– Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka?
-Jak myślicie, co to jest tradycja?
-Czy według was jest ważna, dlaczego?
-Jakie znacie inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu?

2. Karta pracy str. 21-  Dzieci nakrywają do świątecznego stołu, wykorzystując do tego celu nalepki. Podają nazwy świątecznych potraw, wymieniają tradycje związane z Wielkanocą.

3. „Wielkanocne symbole” –. Rodzic pyta dziecko, czy pamięta, jakie symbole wielkanocne pojawiły się w wierszu czytanym wcześniej. Następnie przedstawia je na ilustracjach – dziecko podaje nazwę tego, co widzi na ilustracji, dzieli dane słowo na sylaby, określa liczbę sylab w słowie.

4.  „Jajeczka”- zabawa paluszkowa

Dzieci do kurnika poszły („spacerowanie” palcami jednej dłoni po powierzchni drugiej)
i jajeczka przyniosły. (zaciskanie dłoni w pięści)
Mama je ugotowała (energiczne machanie pięściami w górę i w dół)
i dzieciom podała. (wyprostowanie dłoni)
Dzieci jajeczkami o blat stołu stukają (zaciśnięcie dłoni w pięści, złączenie ich ze sobą i stukanie nimi o podłoże)
i ze skorupek je obierają. (stopniowe otwieranie kolejnych palców)
Na talerzach układają, (stukanie dłonią zaciśniętą w pięść o wnętrze drugiej dłoni)
starannie kroją, solą (przesuwają bokiem jednej dłoni po wnętrzu drugiej, następnie naśladowanie posypywania)
i ze smakiem zjadają. (masowanie się dłonią po brzuchu)

 


piątek 26.03.2021 „WIOSNA TUŻ-TUŻ”
V. Krowy i krówki

1. Wysłuchanie piosenki „KRÓWKA MU”

2. „Deser”- Rodzic czyta wiersz i zadaje pytania do wysłuchanego utworu.

Deser
Ludwik Jerzy Kern

Zobaczyła krowa bezę,
Popatrzyła na nią zezem.
– To ma być deser, proszę pana?
Ładny mi deser, pieczona piana!
Niech mi pan wierzy, panie łaskawy,
Nie ma lepszego deseru od trawy.
Jak pan na łąkę się wybierze, to pogadamy o deserze…

Pytania:
– Kto jest bohaterem wiersza?
-Co to jest beza?
-Jak wygląda krowa?
-Co zobaczyła krowa?
-Co jest deserem dla krowy?
-A co jest deserem dla Ciebie?

3. „Co otrzymujemy od zwierząt? – zabawa dydaktyczna, memory
Rodzic pokazuje ilustracje (kura, owca, krowa), a następnie prosi dzieci, by znalazły produkty, które otrzymujemy od tych zwierząt (kura-jajka, owca- wełna, krowa-mleko). Na dywanie leżą różne ilustracje obrazkami do dołu,  dziecko losuje dwie z nich, gdy znajdzie parę odkłada je na bok. Jeżeli odsłoni ilustracje, które nie tworzą pary, kładzie je z powrotem na dywanie, obrazkiem do dołu.

4. „Wesoła krówka” – praca plastyczna
Dzieci naklejają na papierowy talerzyk wycięte z czarnego papieru plamy-łaty. U góry talerzyka naklejają uszy ( otrzymane od rodzica) oraz samoprzylepne oczy lub wycięte z papieru ( dwa większe białe kółka i dwa mniejsze czarne kółka). Poniżej oczu naklejamy różowy owal (mordkę), na którym rysują dwie kropki i uśmiech czarnym mazakiem lub kredką.

5. Zabawa paluszkowa  „10 paluszków”

10 paluszków

Mam 10 palców małych do zabawy doskonałych (podnosimy dłonie do góry),
Mogę wszystko zrobić nimi – paluszkami malutkimi (ruszamy paluszkami).
Mogę zamknąć je w piąsteczki lub rozłożyć jak chusteczki (zamykamy piąstki i rozkładamy paluszki).
Mogę w słonko je zamienić, albo schować do kieszeni (rozszerzamy paluszki, i wkładamy do kieszeni).
Mogę podnieść je wysoko lub rozłożyć tak szeroko (podnosimy ręce wysoko do góry i rozkładamy w bok).
Mogą w koszyk się zaplatać albo jak motylek latać (splatamy dłonie palcami ze sobą, później machamy paluszkami).
Mogę je ustawić w rządku lub rozpocząć od początku! (łączymy paluszki w obu dłoniach).


czwartek 25.03.2021 „WIOSNA TUŻ-TUŻ”
IV. Co robi na wsi świnka, zaśpiewa każda dziecinka

1.Wysłuchanie piosenki „ŚWINKA CHRUM CHRUM”

2. „Świnki” J. Kucharczyk
a) Rodzic czyta opowiadanie
b) Rodzic zadaje pytania:
-O czym jest opowiadanie?
-Gdzie mieszkają świnki?
-Kto daje świnkom jeść?
-Jak wyglądają świnki?
-Kiedy jest najweselej w chlewiku?
c) Rodzic czyta opowiadanie,a dziecko ilustruje treść- zabawa ilustracyjna

Za stodołą, w małym chlewie                        (Dzieci przykładają dłoń do czoła, a następnie do podłogi.)
mieszka sobie świnek sześć.                          (Pokazują na palcach liczbę „sześć”.)
Co dzień rano im w korytku                          (Dłonie mają przed sobą złożone w „łódkę”.)
gospodyni daje jeść.                                        (Wkładają jedną dłoń do drugiej (złożonej w łódkę))
naśladują karmienie zwierząt.
Cztery krótkie, grube nóżki,                           (Pokazują na palcach liczbę „cztery”.)
śmieszny ryjek, oczka dwa                              (Wskazują na buzie i oczy.)
i ogonek zakręcony                                           (Wskazują na swoje pupy i kręcą dłonią.)
każda śliczna świnka ma.                                ( Wskazują na siebie.)

Najweselej jest w chlewiku,                             (Klaszczą w dłonie.)
gdy maciorka dzieci ma.                                   (Tupią w miejscu.)
Ile kwiku, ile krzyku!                                         (Klaszczą w dłonie.)
Świnka o prosiaczki dba.                                  (Tupią w miejscu.)

3. Praca plastyczna „świnka skarbonka”
Potrzebujemy:
-plastikową butelkę
-marker
– papier kolorowy ( różowy, biały i czarny)
– 4 zakrętki ( można przykleić na taśmę dwustronną)
-nożyczki
-klej
-oczy ruchome lub wycięte z kartki ( większe 2 białe kółka, mniejsze 2 białek kółka)
-ogonek – kawałek słomki lub pasek różowego papieru.


środa 24.03.2021 „WIOSNA TUŻ-TUŻ”
III. Zwierzęta na wsi

1.”Kaczuszki”- zabawa przy muzyce  Dzieci wykonują rytmicznie następujące gesty: dzióbki, skrzydełka, bioderka, klaśnięcie

2. „Kot Bazyli” – Rodzic czyta fragment wiersza i zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:

Pytania:
-Kto jest bohaterem wiersza?
-Co robił kot Bazyli w wierszu?
-Co zobaczył kot, gdy się obudził?
-Jakie zwierzęta zobaczył kot na wiejskim podwórku?
-Co zrobił kotek na końcu?
Dzieci wybierają te ilustracje, które przedstawiają zwierzęta wymienione w wierszu.

3. „Dwie czy cztery nogi?” – zabawa matematyczna
Rodzic układa dwie kartki ( na jednej narysowana jedna kreska, a na drugiej dwie kreski), a następnie prosi dziecko, by posegregowały zwierzęta w zależności od liczby kończyn. Biorąc do ręki ilustracje przedstawiające dane zwierzę z poprzedniego zadania, dziecko dzieli jego nazwę na sylaby i kładzie obrazek na odpowiednią kartkę.

4.

 

 


wtorek 23.03.2021 „WIOSNA TUŻ-TUŻ”
II. Wiosna na wsi

1.”Wieś czy miasto?” – Rodzic pokazuje dzieciom ilustracje przedstawiające krajobrazy: wiejski i miejski. Dziecko opisuje obrazki i wskazuje różnice między nimi.

2. „Co słychać na wsi?”- Rodzic czyta wiersz i zadaje pytania do wysłuchanego utworu.

Co słychać na wsi
Wanda Chotomska

Co słychać?- Zależy – gdzie.
Na łące słychać: – Kle-kle!
Na stawie:- Kwa-kwa!
Na polu:- Kraaa!
Przed kurnikiem:- Kukuryku!
-Ko-ko-ko-ko-ko!- w kurniku.
Koło budy słychać:- Hau!
A na progu:- Miau…
A co słychać w domu, nie powiem nikomu!

Pytania:
-O czym jest ten wiersz?
-Co słychać na łące? (Pokaż to zwierzę na ilustracji )
-Co słychać nad stawem? (Pokaż to zwierzę na ilustracji )
-Jakie zwierzę słychać w kurniku, a jakie obok budy? (Pokaż to zwierzę na ilustracji )
-Jakie zwierzę siedzi na progu? (Pokaż to zwierzę na ilustracji )

3. „Jakie słowo ukryło się między dźwiękami ?” – Rodzic dzieli na sylaby dowolne słowo będące nazwą wiejskiego zwierzęcia (koza, świnka, krowa, kucyk, kogucik, indyk, baranek itd.), stosując klaskanie pomiędzy sylabami jako utrudnienie np. ko- klaśnięcie w dłonie- za ( przy kolejnych słowach można użyć dwa, trzy klaśnięcia). Zadaniem dzieci jest odgadnąć słowo.

4. „Co to może być?” Rodzic pokazuje dziecku kartkę ze wzorem (prostokąt) i pyta: Co widzisz na obrazku? Co ci to przypomina? Czy wiesz jak nazywa się ta figura? Rodzic pokazuje dziecku poznany wcześniej wzór (kwadrat) i wyjaśnia czym się różni od prostokąta.
– Kwadrat ma wszystkie boki jednej długości, a prostokąt ma dwie pary boków różnej długości.

 

*Dzieci otrzymują wałeczek plasteliny, dzielą go na 4 części i toczą 4 cienkie wałeczki. Wyklejają kształt prostokąta.


poniedziałek 22.03.2021 „WIOSNA TUŻ-TUŻ”
I. Rozmawiamy o szczerości

  1. Rodzic czyta opowiadanie i zadaje pytania do wysłuchanego utworu.
    -Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu?
    -W jaki sposób i dlaczego koza okłamała swoich przyjaciół?
    -Czy skłamała tylko raz?
    -Co się stało, gdy Wiercipiętka miała naprawdę swoje urodziny?
    -O czym pomyślała kózka, gdy zdmuchiwała świeczkę na urodzinowym torcie?
    – Jak myślisz, czy warto okłamywać innych, dlaczego?
  2. Kłamstwa na obrazku- praca plastyczna
    Rodzic wręcza dziecku kartkę z narysowaną na środku sylwetką kozy. Dziecko maluje kozę Wiercipiętkę białą farbą, a kiedy praca wyschnie, tworzą wokół zwierzęcia fałszywy obraz ( ponieważ Wiercipiętka była kłamczuszką)- dorysowuje np. różową trawę, niebieskie słońce, pomarańczowe chmury, rośliny w nierzeczywistych kolorach i rozmiarach
  3. „Prezent” – dziecko wykonuje siad skulony i mocno zwija się w kłębek. Rodzic próbuje „rozwinąć prezent”- ciągnąc delikatnie za ręce i nogi. Po chwili następuje zmiana ról.


„NADCHODZI WIOSNA”

W poniedziałek obchodziliśmy Dzień Piekarza. W tym dniu mogliśmy zobaczyć, powąchać i posmakować pieczywo różnego rodzaju. Wykonaliśmy pracę plastyczną wykorzystując kasze i bułkę tartą.

W naszej sali założyliśmy miniogródki warzywne. Wspólnymi siłami zasialiśmy rzodkiewkę i szczypiorek 😉

W dniu Św.Patryka królował kolor zielony. Dowiedzieliśmy się jak wygląda flaga Irlandii, poznaliśmy tradycję irlandzkiego święta oraz symbole. Obejrzeliśmy również taniec irlandzki,a następnie próbowaliśmy go odtworzyć. Biedronki w tym dniu pomalowały farbami koniczynki.

W tym tygodniu rozmawialiśmy o zbliżającej się wiośnie i symbolach związanych z marcową pogodą. Wykonaliśmy taniec wiosny wykorzystując paski bibuły  i ozdobiliśmy suknię pani Wiosny kwiatkami. Gimnastykowaliśmy się i bawiliśmy w ogrodzie przedszkolnym.

 

 


„TAJEMNICE ŚWIATA”

W tym tygodniu obchodziliśmy Dzień Kobiet. Dziewczynki dostały korony i piękne kwiatki od kolegów z grupy 😉

Biedronki ćwiczyły swoje rączki 😉

Poznaliśmy elementy tworzące Układ Słoneczny, dowiedzieliśmy się co przyciągnie magnes i dlaczego nie spadamy z okrągłej Ziemi, śpiewaliśmy piosenkę „w układzie słonecznym” i wykonaliśmy pracę plastyczną „w kosmosie”.

Wypychaliśmy gwiazdeczki, bawiliśmy się nimi , liczyliśmy, porównywaliśmy i tworzyliśmy zbiory. Stworzyliśmy również lunetę z rolek papierowych i kolorowego papieru.

Nie zabrakło również ćwiczeń fizycznych 😉 Biedronki świetnie poradziły sobie z torem przeszkód. Nie zabrakło również zabaw na świeżym powietrzu.

Biedronki wykonały ufoludki z kubeczków plastikowych i rakietę z rolek po papierze 😉

 


„MALI ODKRYWCY”

W tym tygodniu rozmawialiśmy o wartości „dociekliwość” na podstawie  wiersza „Pytalski” J. Brzechwy. Aby sprawdzić jak zmieniają się kolory wykonaliśmy eksperyment, w którym mieszaliśmy różne farby ze sobą. Nie zabrakło również zabaw na świeżym powietrzu.

Biedronki poznały zmysły i ich narządy. Zastanawiały się, za pomocą którego zmysłu można „zbadać” każdy z przedmiotów przedstawionych na ilustracji, a następnie do danego obrazka dopasowywały obrazki symbolizujące narządy odpowiedzialne za określone zmysły.

Dzieci poznały części ciała i nazwy wybranych narządów wewnętrznych. Ćwiczyliśmy również rączki poprzez wycinanie kostek i naklejanie ich przy zdjęciach, na których są części ciała występujące w naszym ciele podwójnie lub pojedynczo.

W tym tygodniu obchodziliśmy również Dzień Dentysty 😉 Dzieci dzięki prezentacji dowiedziały się czym zajmuje się dentysta, stomatolog i jak dbać o zęby.  Zastanawialiśmy się, które z przedstawionych produktów są dobre dla naszych zębów, a które nie i następnie wykonaliśmy wspólny plakat „zdrowy ząb- chory ząb”. Biedronki wyklejały  również  zęba białymi kulkami z bibuły.

Poznaliśmy funkcje i zastosowania rożnych okularów oraz korzyści płynące z noszenia okularów korekcyjnych i przeciwsłonecznych, a na końcu Biedronki wykonały własne okulary.

 


„NASZE PODRÓŻE”

W tym tygodniu poznaliśmy owoce egzotyczne i ich smaki. Kwaśna cytryna okazała się nie lada wyzwaniem 😉 Próbowaliśmy nazywać wszystkie smaki i mogliśmy poczuć zapach owocu. Biedronki dowiedziały się co zrobić, żeby banan nie ściemniał poprzez eksperyment, w którym polaliśmy część bananów sokiem z cytryny 😉 Ćwiczyliśmy również nasze stópki i równowagę poprzez chodzenie po linie ułożonej w kształcie kwadratu, a następnie próbowaliśmy odtworzyć wzór na kartce.

Biedronki poznały zwierzęta zamieszkujące w Afryce. Próbowaliśmy odnaleźć Afrykę oraz Europę na globusie. Następnie dzieci wykonały lwa z talerzyków papierowych.

Poznaliśmy pingwina jako przedstawiciela fauny Antarktydy. Dzieci wysłuchały wiersza „Rozmowa Pingwinów” B. Wierzbickiej i wykonały pracę plastyczną „Wesołe pingwinki”. Biedronki ćwiczyły liczenie, rysowały pingwina po śladzie i kolorowały go.

Obchodziliśmy również Dzień Dinozaura! W tym dniu zobaczyliśmy różne gatunki dinozaurów, mogliśmy je pooglądać i dowiedzieć się z Encyklopedii Dinozaurów różnych ciekawostek z ich życia. Biedronki za pomocą farb i folii bąbelkowej wykonały dinozaura.


„WIELKA WYPRAWA”

W tym tygodniu poznawaliśmy różne środki transportu. Rozmawialiśmy o tym czym można podróżować, klasyfikowaliśmy pojazdy na lądowe, powietrzne i wodne.  Biedronki rozwiązywały zagadki dotyczące pojazdów, a następnie wykonały pracę techniczno-plastyczną „samochód”. Dowiedzieliśmy się również czym jest rym 😉

„PŁYNĄ STATKI Z BANANAMI…” Poznaliśmy rolę tempa w piosenkach, naśladowaliśmy dźwięk charakterystyczny dla danego pojazdu, a następnie Biedronki miały za zadanie zrobić statki, które możemy oglądać przy wejściu do przedszkola 🙂 Ćwiczyliśmy też rzuty do celu.

W tym tygodniu obchodziliśmy DZIEŃ KOTA 🙂 Biedronki zobaczyły różne rasy kotów, dowiedziały się ciekawostek z ich życia, a później same stworzyły kotki.

Biedronki wysłuchały wiersza „Samolot” R. Pisarskiego, poznały budowę samolotu, a także wykonały pracę techniczno-plastyczną z wykorzystaniem rolek po papierze toaletowym. Nie zabrakło również zabaw na świeżym powietrzu 🙂

 

 

 


„CZTERY ŻYWIOŁY”

Za nami tydzień pełen emocji! Dzień pizzy, Walentynki- Dzień Przyjaźni, Bal karnawałowy… Było super!

Rozmawialiśmy o czterech żywiołach: woda, ogień, powietrze i  ziemia – ich sile i wpływie na życie człowieka. Biedronki kontynuowały rozmowy o wartości „odpowiedzialność” na podstawie opowiadania „O ognisku i nieodpowiedzialnym krasnoludku”. Przygotowując się do Walentynek, od początku tygodnia dzieci wykonywały „serduszkowe” prace plastyczne.

W Walentynki dzieci poznały atrybuty Św. Walentego i historię tego święta. W tym dniu dominował kolor czerwony 😉  Biedronki wykonały pracę plastyczną „serce” z wykorzystaniem soli, a także gliny.

Za nami Tłusty czwartek- w tym dniu nie zabrakło pysznych pączusiów 😉

W oczekiwaniu na bal karnawałowy wykonaliśmy piękne, kolorowe maski.

Tydzień zakończyliśmy balem karnawałowym – PIŻAMA PARTY ! Były zabawy z chustą animacyjną i dużo, dużo tańca… Taniec z balonem, na gazecie, labada, chocolate, idziemy do zoo, jedzie pociąg i wieeeele innych 😉

 


„SIŁY PRZYRODY”

W tym tygodniu swoje 5 urodziny obchodził Miłosz! Przygotowaliśmy dla niego „królewskie przyjęcie” – złożyliśmy  życzenia i odśpiewaliśmy 100 lat.
Miłoszkowi życzymy wszystkiego, co najlepsze! Dużo uśmiechu i spełnienia wszystkich marzeń 😉

Biedronki rozpoczęły tydzień od ćwiczeń porannych. Próbowaliśmy utrzymać równowagę z woreczkiem na głowie, a także rozwijaliśmy zmysł dotyku na ścieżce sensorycznej.

W tym tygodniu dzieciaczki rozmawiały o wartości „odpowiedzialność” na podstawie opowiadania G. Lipińskiej „Dyżurny”. Utrwalaliśmy wiadomości na temat oszczędzania wody i jej właściwości. Wykonaliśmy eksperyment „Jak szybko paruje woda?”, a także odliczaliśmy kropelki i wykonaliśmy pracę plastyczną pt. „myję ręce”

W tym tygodniu nie zabrakło również zabaw na świeżym powietrzu oraz zabaw z chustą animacyjną „cztery żywioły” i „tworzymy wiatr”

Dzieciaczki poznały postać Fryderyka Chopina i jego twórczość. Wysłuchaliśmy utworu „Nokturn cis-moll”, rozmawialiśmy o towarzyszących temu emocjach, a później Biedronki zabrały się za „malowanie muzyki klasycznej”. Dzieci ułożyły puzzle z wizerunkiem F.Chopina, przykleiły je na kartkę, a następnie pokolorowały.

W tym tygodniu Biedronki poznały „tajemnice powietrza”. Dzieci wysłuchały wiersza „Piotruś i powietrze”  L.J. Kerna, rozmawiały na temat powietrza i jego znaczenia w przyrodzie. Wspólnie wykonaliśmy zabawy badawcze, eksperymenty: „Czy powietrze krąży?”, „Jakie jest powietrze?”. Dzieci wykonały pracę plastyczną pt. ” czary-mary z powietrzem” z wykorzystaniem folii bąbelkowej i słomek, rozdmuchując farbę.


„DBAM O ZDROWIE”

W tym tygodniu dzieci rozmawiały o wartości „zdrowie” na podstawie opowiadania  „O źrebaku, który nie doceniał zdrowia” M.Szeląg. Dowiedziały się o ciekawych  zawodach: weterynarz, a także farmaceuta i dodatkowo stworzyły pracę plastyczną „moja apteczka”.

Dzieci poznały sposoby na zachowanie dobrego stanu zdrowia, zostały uwrażliwione na konieczność dbania o higienę osobistą m.in. poprzez opowiadanie „Czystość” i zabawę „czyścioszki”. Wykonały wspólną pracę plastyczną
„CZYSTE RĘCE MAM
BO O ZDROWIE DBAM”.

„W zdrowym ciele zdrowy duch”! W ramach kontynuacji powyższej tematyki dzieci rozwijały poczucie rytmu, sprawność fizyczną i poznały pojęcie „taniec” i kroki do „Polki Kłanianki”. Dzieci wykonały ćwiczenie rozwijające percepcję wzrokową i spostrzegawczość, odszukując różnice między dwoma obrazkami.

W piątek stworzyliśmy piramidę zdrowia, rozmawialiśmy jak ważna jest aktywność fizyczna i jakie znaczenie dla naszego organizmu ma picie wody, jedzenie warzyw i owoców. Utrwaliły wiadomości na temat zdrowego stylu życia, naklejając uśmiechnięte buzie na zdjęcia, które przedstawiają zdrowy styl życia. Dodatkowo obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Puzzli.

W Kąciku Dobrego Startu dzieci utrwalały piosenkę „Olimpiada” i poznały nowy wzór: łuk i koło na dole (medal), którego rysowanie doskonaliły podczas różnych działań (m.in. paluszkiem w kaszy).

W tym tygodniu dodatkowo nagraliśmy występ na Dzień Babci i Dziadka śpiewając piosenkę ” czacza dla babci i dziadka” oraz przedstawiliśmy energiczny taniec do utworu Elvisa Presleya.

 


„ŚWIĄTECZNE PRZYGOTOWANIA

Rozpoczął się czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia. Dzieci poszerzały swoją wiedzę na temat przygotowań do tego święta.

W tematykę wigilijną wprowadził dzieci utwór G. Lipińskiej p.t. „Pomocnicy Mikołaja”, na podstawie którego rozmawiały o wartości „dobroczynność”. Aby dzieci mogły poczuć się jak Święty Mikołaj, wykonały drobne upominki dla rodziców.

W ramach kontynuacji powyższej tematyki dzieci rozmawiały w przedszkolu o przygotowaniach do świąt w domach, sklepach, na ulicach, na podstawie własnych obserwacji oraz przy ilustracji. dzieci ubierały małego i dużego Mikołaja, nasłuchiwały, gdzie dzwoni świąteczny dzwoneczek, badały przy pomocy dotyku jaki prezent został ukryty w worku. Słuchały wiersza M. Konopnickiej p.t. „Choinka w lesie” i rozmawiały na temat różnych drzew iglastych, badając sensorycznie igły, gałązki i szyszki jodły, świerku, sosny. Aby przygotować salę przedszkolną na przyjście świąt, przedszkolaki pomogły wykonać dekoracje do przedstawienia. W czasie czwartkowych zajęć muzycznych przedszkolaki poznały piosenkę p.t. „Święta”.

W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci usłyszały nową piosenkę „Choinka” i rozmawiały na temat bożonarodzeniowych drzewek i ozdób świątecznych. Wykonały również pracę przestrzenną – choinkę.

W piątek odbyła się w Przedszkolu mała uroczystość. Wszystkie Biedronki zasiadły przy wspólnym stole by zjeść „wigilijny obiad”. Przy okazji dzieci dowiedziały się o tradycji pustego nakrycia na stole. Było bardzo uroczyście!

DRODZY RODZICE!

Prosimy, aby uwrażliwiali państwo swoją pociechę na potrzeby innych ludzi oraz rozwijali w niej dobre serce i uczynność. Święta Bożego Narodzenia są do tego znakomitą okazją. Niech Wasza latorośl podaruje komuś rodziny na Gwiazdkę własnoręcznie wykonany upominek, niech poczuje, doświadczy w ten sposób uczuć związanych z bycia dobroczynnym i sprawiającym miłe niespodzianki innym.

Zapraszamy do obejrzenia występu dzieci, przygotowanego z okazji Świąt Bożego Narodzenia. Nie mogliśmy przyjąć Was, kochani Rodzice, w Przedszkolu i wystąpić bezpośrednio przed Wami, więc zobaczcie teraz!

 

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia przesyłamy gorące życzenia – radosnych Świąt w cieple rodziny, przy pięknie przystrojonej pachnącej choince, zdrowia i energii na co dzień oraz uśmiechu i życzliwości na każdy dzień Nowego Roku! Niech czas Świąt Bożego Narodzenia będzie pełen atmosfery radości, wytchnienia i zatrzymania od codziennego pędu. Życzymy wszystkim dzieciom i ich rodzicom wszystkiego najlepszego!


 

W tym tygodniu mieliśmy dwoje solenizantów i to jednego dnia – 9 grudnia – Hanię i Kubusia, którzy ukończyli po cztery lata. Przygotowaliśmy dla nich „królewskie przyjęcie” – złożyliśmy im życzenia, odśpiewaliśmy 100 lat a potem zrobiliśmy albumy z rysunków. Oto życzenia:

„Zdrowia, szczęścia, pomyślności,

niech od dzisiaj radość gości.

Lodów, ciastek i słodyczy –

tego Grupa Biedronki, pani Teresa i pani Karolina życzy!

„CORAZ ZIMNIEJ”

To był niezwykły tydzień , bowiem dzieci zdobywały wiedzę i ćwiczyły umiejętności, pracując metodą projektu. Podczas pierwszych kroków  w projekcie dzieci posłuchały listu od ptasiego przyjaciela i sporządziły siatkę wiedzy, zastanawiając się nad tym, co już wiedzą o tych zwierzętach. Następnie stworzyły siatkę pytań, w której znalazły się informacje na temat tego, co przedszkolaki chciałyby się jeszcze dowiedzieć w tym temacie. Podczas kolejnych działań związanych z realizacją projektu, dzieci słuchały i naśladowały ptasie odgłosy, oglądały różne rodzaje piór, słuchały opowiadania pt. „Spiżarnia ptaków”, bawiły się w zabawę „Lata wróbel”, robiły opaski z ptakami. Dowiedziały się  co jedzą ptaki i czy zimują w Polsce czy odlatują na zimę do ciepłych krajów.

 

Dzieci dokonywały obserwacji ptaków, słuchały dźwięków przez nie wydawanych, podawały nazwy ptaków, oglądały karmniki i budki lęgowe na ilustracji.

Nauczyły się piosenki pt. „Głodny wróbelek” a śpiewając improwizowały ruchem jej treść.

W Kąciku Dobrego Startu przedszkolaki utrwalały piosenkę „Uśmiech” i poznały nowy wzór – dwa łuki (uśmiech), którego rysowanie doskonaliły podczas różnych działań.

W tym tygodniu dzieci słuchały opowiadania M. Szeląg – „O sikorce, która dla przyjaciela nauczyła się „cierpliwości”.

W czwartek przedszkolaki włączyły się w przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia w przedszkolu. Wszyscy razem lukrowali ciasteczka świąteczne. Wszystko się udało, szkoda tylko, że nie mogli być zaproszeni do pomocy rodzice.

DRODZY RODZICE!

Prosimy o utrwalanie z dzieckiem w domu treści związanych z tematyką tego tygodnia i poszerzanie ich w miarę swoich możliwości, jeśli przedszkolak się nimi zainteresował i zafascynował. Podczas rodzinnych spacerów do lasu czy parku uwrażliwiajcie swoją pociechę na piękno natury, ćwiczcie w małym przyrodniku umiejętność wsłuchiwania się w odgłosy przyrody oraz umiejętność obserwacji. Jeśli macie państwo możliwości i potraficie, zróbcie z dzieckiem karmnik i przywieście go na gałęziach pobliskiego drzewa. Jeśli jest gdzieś w pobliżu karmnik, niech dziecko przynajmniej raz w tygodniu podczas zimy zostawia w nim pokarm dla wróbli, sikorek i innych ptaków. Dzięki takim działaniom Wasza latorośl nauczy się empatii i doświadczy konieczności niesienia pomocy zwierzętom.

Tematem kolejnego tygodnia będą przygotowania  do Świąt Bożego Narodzenia.

W PIĄTEK 18 GRUDNIA W PRZEDSZKOLU BĘDZIEMY ŚWIĘTOWAĆ WIGILIĘ I BĘDZIE UROCZYSTY OBIAD. BARDZO PROSZĘ O ODŚWIĘTNE UBRANIE DZIECKA W TYM DNIU DO PRZEDSZKOLA. Z UROCZYSTOŚCI NAGRAMY FILMIK DLA PAŃSTWA. Z GÓRY DZIĘKUJEMY!


„NADCHODZI ZIMA”

Rozpoczął się miesiąc grudzień. Dzieci zadawały pytania: „Kiedy przyjdzie zima?”, „Czy jutro spadnie śnieg?”, „Kiedy będziemy lepić bałwana?”. Odpowiedzi na te pytania stały się punktem wyjścia do tematyki tego tygodnia.

Pierwszym utworem wprowadzającym w świat zimy i w jej cechy charakterystyczne było opowiadanie Hanny  Zdzitowieckiej – „Gawronek poznaje zimę”, z którego dzieci dowiedziały się, po czy poznać tę porę roku. Innym utworem był wiersz B. Mróz-Gajewskiej – „Zuzia i Zima”, zakończony refleksją nad koniecznością odpowiedniego ubierania się do pogody. Wierszem, który pozwolił przedszkolakom odkryć tajemnicę powstawania sopli i podziałać plastycznie oraz matematycznie, był utwór – „Kropelki i sopelki” H. Zdzitowieckiej. Wstępem do działań matematycznych, związanych z liczeniem, porównywaniem wielkości, kształtów śnieżynek, tworzeniem rytmów i zbiorów, stał się wiersz – „Zawierucha” St. Szuchowej.

Dzieci w tym tygodniu wykonały eksperyment związany z utratą ciepła. Przedszkolaki sprawdzały, jak bardzo ochłodziła się woda w kubeczku wystawionym na dwór, w porównaniu z wodą w kubeczku pozostawionym w sali przedszkolnej.

W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci poznały nową piosenkę – „Uśmiech”. Rozmawiały na jej temat, zastanawiały się nad odczuciami, które towarzyszą podczas „uśmiechania” się i „śmiania” się.

Podczas czwartkowych spotkań z muzyką przedszkolaki poznały piosenkę – „Idzie zima zła”, którą słuchały, na temat której rozmawiały, do której się bawiły oraz którą rytmizowały.

W czwartek obchodziliśmy Dzień Górnika, niestety bez udziału gościa. W zamian dzieci oglądały film – „Legenda o powstaniu kopalni węgla”. Rozmawiały o pracy górnika przy ilustracjach a także oglądając przygody Bolka i Lolka w filmie „Bolek i Lolek wśród górników” – „W starej kopalni”. Poznały również wygląd galowego stroju górnika oraz Barbórki – stroje śląskie, które bardzo im się podobały. Żałowali tylko, że były to stroje na lalkach i niestety nie mogli ich przymierzyć.

Ponadto dzieci otrzymały filmową przesyłkę od Świętego Mikołaja. Film ten sprawił dzieciom dużo wrażeń, szczególnie gdy ujrzały siebie na zdjęciu na Liście Grzecznych Dzieci w Księdze Mikołaja. Radości było bardzo dużo!

W piątek od samego rana dzieci z niecierpliwością wyczekiwały Mikołaja. Obiecał im przecież prezenty! Nasłuchiwali dzwonka a czekając śpiewali piosenkę o Mikołaju. Niestety Mikołaj nie mógł przyjść osobiście do dzieci ale za „dobre zachowanie” przysłał im prezenty. Zostawił je pod drzwiami sali a na korytarzu było dużo „śnieżnych śladów”.

W oparciu o opowiadanie G. Lipińskiej – „Cierpliwość i ciasto drożdżowe”, dzieci poznały nową wartość – „cierpliwość”. Aby tę cechę w sobie rozwijać, uczyły się spokojnego czekania na swoją kolej w zabawie czy w kolejce do toalety czy w kolejce do wykonania zadania.

DRODZY RODZICE!

Bardzo prosimy o uczenie dzieci ubierania się do wyjścia na zimowe spacery – kolejności zakładania odzieży wierzchniej, umiejętności zakładania butów, kurtki, szalika, czapki, zapinania guzików. Samodzielność w zakresie samoobsługi jest niezwykle ważna, pozwala bowiem dzieciom na wzrost pewności siebie i poczucia własnej wartości a także rozwija motorykę. Pozwólcie dzieciom samodzielnie się ubierać i rozbierać, zachowując przy tym cierpliwość.

W kolejnym tygodniu będzie towarzyszył przedszkolakom temat o ptakach i ich dokarmianiu w zimową porę.

„ULUBIONE ZAJĘCIA”

W tym tygodniu przedszkolaki zajmowały się muzyką. Jednym z utworów wprowadzających dzieci w świat dźwięków było opowiadanie L. Łącz pt. „Wiatr i grusza”, w którym muzykę tworzył tytułowy bohater. Innym utworem był wiersz G. Lipińskiej pt. „Zmartwienie myszki”.

W „Kąciku Dobrego Startu” dzieci utrwalały piosenkę „Parasol”. Poznały nowy wzór – łuk, który próbowały rysować w mące i z którego tworzyły parasolki, rytmizując słowa piosenki.

Podczas zajęć muzycznych dzieci słuchały piosenki „Deszcz grajek” i próbowały śpiewać jej refren. W muzyków bawiły się również podczas zabawy – „Jestem muzykantem konszabelantem”. Przypomniały sobie również nazwy instrumentów, które „mieszkają” w przedszkolu, wśród nich: tamburyn, grzechotka, bębenek, trójkąt a także poznały za pośrednictwem ilustracji nowe instrumenty, m. in.: trąbka, pianino, flet, gitara, skrzypce. Wsłuchiwały się w wydawane przez nie dźwięki odtwarzane z płyty. Dowiedziały się, co oznaczają słowa: „orkiestra” oraz „dyrygent”. Odgrywali nawet w zabawie rolę „dyrygenta” i dowiedzieli się, jak ważną rolę pełni on w orkiestrze. Wykonały swoje instrumenty – „grzechotki”.

Muzyka połączona była również z działaniami matematycznymi, podczas których dzieci liczyły dźwięki wygrywane na instrumentach a następnie powtarzały je, odliczały tyle samo liczmanów. Były to świetne ćwiczenia słuchowe, koncentrujące uwagę przedszkolaków a w dodatku wzbogacające doświadczenia matematyczne.

W czwartek był „Dzień Buraka”. W toku zabaw dzieci poznały to warzywo – jego wygląd, zapach, smak. Kawałki buraka wykorzystały jako materiał malarski do pracy plastycznej „Burak”.

W piątek z kolei obchodziliśmy w Przedszkolu „Dzień Pluszowego Misia”. Niestety nie można było przytulić się do misia maskotki ale mogliśmy bawić się wesoło przy piosence „Jadą, jadą misie” oraz podczas zabaw kołowych – „Stary niedźwiedź” oraz „Dwa malutkie misie”. Ponadto wykonały prace plastyczne o misiach.

Dzieci utrwalały pojęcie kreatywności. Poznały kolejne opowiadanie M. Szeląg – „O pomysłowych myszkach, które nie nudziły się w czasie deszczu”. Kreatywności nie da się rozwinąć ani pojąć bez twórczego działania, dlatego też dzieciaki tworzyły „muzykę”, wygrywając na różnych przedmiotach codziennego użytku, np. folie, drewniane łyżki, pokrywki.

DRODZY RODZICE!

Bardzo prosimy o wprowadzanie dziecka w świat muzyki, o pozwalanie mu na ekspresje muzyczno-ruchowe. Muzyka ma dobroczynny wpływ na harmonijny i wszechstronny rozwój dziecka, uspokaja, łagodzi dziecięce stresy, rozwija twórczo i uwalnia wszelkie emocje.

100 LAT NATALKA!

Niech Ci słonko ciepło gra,

niech Twój uśmiech długo trwa.

Nie trać swej wesołej minki.

Dziś są Twoje urodzinki!

Nie tylko życzenia dla Ciebie mamy.

Również tysiąc całusów bo Ciebie kochamy!

BIEDRONKI i p. Teresa i p. Karolina

W następnym tygodniu witamy grudzień i zajmiemy się tematyką zimowej pory roku.


„MOJE HOBBY”

Podczas ostatnich dni dzieci poznawały zwierzęta domowe, ich zwyczaje, sposoby opieki nad nimi, bawiły się w różne zabawy związane z tą tematyką. Wcielały się w różne zwierzęta, naśladując ich odgłosy czy sposoby poruszania się. Rozwiązywały zagadki słowne i zagadki obrazkowe. Śpiewały piosenki – „Wlazł kotek na płotek” oraz „”Dwa kocury”.

We wtorkowym „Kąciku Dobrego Startu” dzieci poznały piosenkę „Parasol”. Wspólnie zastanawiały się, do czego może służyć parasol.

Przedszkolaki poznały nowe pojęcie – „kreatywność”. Zrozumienie tego trudnego słowa ułatwiło dzieciom opowiadanie M. Szeląg – „Zapraszamy kreatywność” oraz działania wyzwalające twórczość dzieci – praca plastyczna „Zabawa w kreatywność” a także różne zabawy ruchowe.

Podczas piątkowych zajęć przedszkolaki poznały sposoby opieki nad psem – uczyły się pielęgnować, czyścić czworonożnego przyjaciela a także wychodzić z nim na spacer i sprzątać po nim, chociaż szkoda, że tylko przy pomocy maskotki. Dzieci wykonały również pracę plastyczną – „Pies”, wykorzystując technikę łączenia różnych materiałów – papieru, plastikowego kubka, pluszu. Powstały dzięki temu wspaniałe dzieła!

Drodzy Rodzice!

Prosimy o utrwalanie z Waszymi dziećmi treści wprowadzanych w tym tygodniu w przedszkolu. Jeżeli Wasza pociecha ma w domu jakieś zwierzątko, prosimy o wyznaczenie jej małego obowiązku związanego z pupilem aby budować w nim poczucie odpowiedzialności oraz obudzić w jego sercu empatię.

W następnym tygodniu będziemy rozmawiali o muzyce i poznamy różne instrumenty.

 


„MÓJ DOM – POLSKA”

W tym tygodniu dzieci poznawały symbole związane z Polską. Przypomniały sobie kolory flagi, tworzyły zbiory przedmiotów w tych barwach, kolorowały flagę według wzoru. Odśpiewały również I zwrotkę hymnu państwowego w pozycji na baczność, ubrane na biało-czerwono w związku z obchodami Święta Niepodległości 11 listopada. Oglądały przedstawienie z okazji tego święta w wykonaniu przedszkolaków z grup – Misie, Gwiazdeczki.

W czasie zajęć muzycznych śpiewały piosenkę „Mały Polak, przedszkolak”, do której wykonały ilustrację rytmiczno-ruchową. Na podstawie różnych ilustracji oraz wiersza Cz. Janczarskiego „Co to jest Polska” Przedszkolaki dowiedziały się, że nasz kraj to nie tylko biało-czerwona flaga czy mapa ale to także góry, morze, rzeki, miasta, wioski, domy, lasy, kwiaty. W oparciu o wiersz „Znak” M. Łaszczuk poznały godło Polski. Wykonały również pracę plastyczną – „Orzeł Biały”.

Dzieci poznały również nazwę stolicy Polski – Warszawa. Oglądały na ilustracjach i widokówkach jej zabytki, krajobrazy, pomniki. Słuchały wiersza „Syrenka” J. Laskowskiego. Poznały również herb Warszawy i jego znaczenie.

Przedszkolaki zastanawiały się nad pojęciem „wolności” w odniesieniu do dzikich zwierząt na podstawie opowiadania M. Szeląg „O ptaku, który utracił wolność”. Zrozumiały, dlaczego nie należy łapać, męczyć i przynosić do domu zwierząt żyjących na wolności w naturalnych warunkach.

Drodzy Rodzice!

Prosimy o utrwalanie w domu z Waszymi pociechami treści wprowadzone w tym tygodniu. Uczcie dzieci szacunku do symboli narodowych, właściwej postawy podczas śpiewania hymnu narodowego. W miarę możliwości zwiedzajcie z dziećmi ojczyste tereny – odwiedźcie Warszawę, Kraków, pokażcie rzekę Wisłę, Smoka Wawelskiego, Warszawską Syrenkę. Dzieci szybciej uczą się poprzez własne doświadczenia wzrokowe, słuchowe, ruchowe, poprzez pozytywne emocje, które daje im wspólne spędzenie czasu z Wami – Rodzicami!

 

 

 

 

 


NASZA MAŁA OJCZYZNA”

W tym tygodniu dzieci zajmowały się tematyką miejsca zamieszkania. Poznały nazwę miejscowości, w której żyją a także budynki, w których mogą mieszkać ludzie w mieście lub na wsi – domy, bloki, wieżowce. Podawały nazwy sprzętów domowych, rozwiązywały o nich zagadki, określały ich zastosowanie, wskazywały pomieszczenia w domu, w których można je znaleźć. Dzieci brały udział w eksperymencie z suszarką – poznały jej właściwości i doświadczały, jakie przedmioty może unieść „wydmuchiwany” przez nią ciepły strumień powietrza. Wykonały również pracę plastyczną – „Pralka”.

W czasie działań matematycznych dzieci poznały pojęcia – „wysoki” i „niski”. Porównywały wysokości budynków na obrazkach i w otoczeniu. Odliczały również piętra w blokach i wieżowcach a także budowały własne budynki z określonej liczby klocków.

        

Z pojęciami – „wysoki” i „niski” – przedszkolaki spotkały się również na zajęciach muzycznych, gdzie określały dźwięki różnych instrumentów.

     

   

Podczas działań w „Kąciku Dobrego Startu” dzieci poznały nową piosenkę – „Okulary” a podczas zabaw z kodowaniem układały rytmy z kolorowych figur geometrycznych.

       

Dzieci poznały nową wartość – „wolność” – na podstawie opowiadania „Dzień Niepodległości” G. Lipińskiej oraz ilustracji przedstawiającej wywieszanie flag w dni świąt państwowych, zwłaszcza w dzień odzyskania przez Polskę niepodległości, czyli odzyskania wolności.

DRODZY RODZICE:

Na podstawie wiersza U. Kamieńskiej – „Miasto” – przedszkolaki dowiedziały się, że należy słuchać rodziców podczas spacerowania po mieście i nie należy się od nich oddalać. Pamiętajcie, żeby za każdym razem gdy wychodzicie z domu z dzieckiem przypominać o tej bezcennej zasadzie. Warto również porozmawiać z pociechą na temat miejsca zamieszkania i adresu oraz o tym, komu takie informacje może zdradzać a komu nie. Wyjaśnijcie też dziecku na podstawie przykładów komu może ufać a komu nie, z kim może iść a z kim nie. Warto tu wykorzystać dziecięcą literaturę, która ułatwi dziecku zrozumienie czyhającego niebezpieczeństwa i dostarczy przykładów konsekwencji złamania tej zasady, np. „Czerwony kapturek” i postać wilka, opowiadanie Stefanii Szumowej „Przygoda z małpką”. Jest to bardzo ważny temat i należy wdrażać w niego dzieci już od najmłodszych lat. Nie ma bowiem nic ważniejszego od bezpieczeństwa, życia i zdrowia Waszej pociechy!

W następnym tygodniu kontynuujemy tematy związane z miejscem zamieszkania. Zajmiemy się symbolami narodowymi, krajobrazami Polski oraz stolicą.


SKARBY JESIENI”

W minionym tygodniu materiałem manipulacyjnym stały się warzywa. Dzieci, poprzez liczne wiersze, masażyki, zabawy paluszkowe i rymowanki: „Warzywa z grządki”, „W ogrodzie”, „Ogrodniczki”, „Warzywa babci”, „Pietruszka”, poznawały różne rodzaje warzyw oraz czynności jesienne wykonywane w ogrodzie przez ogrodnika. Przedszkolaki zastanawiały się również, w jaki sposób rosną warzywa, które części pietruszki, marchewki, buraka czy ziemniaka   się zjada i gdzie one rosną – nad ziemią czy w ziemi. Dzieci wykonywały eksperyment – „Co kryje w sobie ziemniak?”. Dowiedziały się, że w skład tego warzywa wchodzi woda i mąka ziemniaczana. Ziemniaki posłużyły także jako stemple do pracy plastycznej. Dodatkowo wykonały wydzierankę – „Marchewkę”.

   

   

   

W ramach działań muzycznych i sensorycznych dzieci zdobywały informacje o ogórku – w oparciu o piosenkę – „Kiszone ogóreczki”. Smakowały również ogórki kiszone, konserwowe i zielone.

Obchodziliśmy w przedszkolu DZIEŃ DYNI. Poprzebieraliśmy się na pomarańczowo. Były super zabawy  a my „zamieniliśmy się” na chwilę w „dynie”, co widać na zdjęciach! Skorzystaliśmy też z pięknej jesiennej słonecznej  pogody i pobiegaliśmy w ogrodzie.

               

    

      

  

Dzieci posłuchały także opowiadania „O życzliwym zającu i jego nieuprzejmym bracie” autorstwa M. Szeląg. Utrwalaliśmy wiadomości na temat uprzejmych i życzliwych zachowań. Zastanawialiśmy się, czy bycie życzliwym    się opłaca i jakie konsekwencje niesie ze sobą bycie niemiłym i opryskliwym.

Drodzy Rodzice! Podobnie jak w ubiegłym tygodniu prosimy Was o utrwalanie z dziećmi nazw polskich warzyw podczas działań w ogrodzie czy w kuchni. Zapraszajcie do nich swoje pociechy, niech przeliczają warzywa, porównują ich kolory, wielkości, kształty, strukturę. Niech wąchają i smakują, oglądają części naziemne i podziemne, myją warzywa, kroją je, itp. Dzieci uczą się najszybciej poprzez zabawę, działania na konkretach, manipulowanie  i wielozmysłowe poznanie.

W następnym tygodniu zajmiemy się tematami związanymi z miejscem zamieszkania dzieci, rodzajami

domów i ukrytych w nich sprzętów domowych.


KOSZYK PANI JESIENI”

W tym tygodniu omawialiśmy treści związane z „jesienią w sadzie”. Dzieci poznały popularne polskie jesienne owoce, nazwy drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa a także różne przetwory, które z tych owoców można przygotować.    W uporządkowaniu  informacji pomogły dzieciom utwory literackie: opowiadanie „O tym jak Skrzata Obałka oczarował jesienny sad” oraz wiersze: „Drzewa owocowe”, „Kto powie”. Do utworów wierszowanych dzieci wykonywały ilustracje ruchowe oraz działały matematycznie. Wykonały w grupach prace plastyczne – „Drzewa owocowe”.

            

                   

Dzieci poznały nową piosenkę – „Koszyk” i bawiły się w zabawie „Tajemniczy worek”, rozpoznając owoce i warzywa po dotyku. Wykonały prace plastyczne.

                     

                            

               

Dzieci rozmawiały o nowej wartości – „uprzejmość” – w oparciu o opowiadanie G. Lipińskiej „Nowi koledzy”. Zastanawiały się, czy łatwo jest być uprzejmym w codziennych sytuacjach. Wzięły udział w zabawie – „Dobre zachowania”.

Drodzy Rodzice! Prosimy o utrwalanie w domu zdobytych w przedszkolu wiadomości. Podczas zwykłych działań w kuchni z wykorzystaniem owoców, zapraszajcie do nich swoje pociechy – niech przeliczają owoce, porównują ich kolory, wielkości, kształty, strukturę, niech smakują i wąchają, oglądają pestki, itp. Poprzez zabawę, działania na konkretach, manipulowanie i wielozmysłowe poznanie, dzieci uczą się najszybciej i chętniej.

W kolejnym tygodniu będziemy omawiać treści związane z tematem „Skarby jesieni” – wszystko o warzywach.


Kochani!

Bardzo dziękuję za pomoc dzieciom w wykonaniu zadania – „muchomora”. Niektóre z nich prezentujemy                   na zdjęciach poniżej:

       

         

Minął kolejny tydzień w przedszkolu. Omawialiśmy przygotowanie zwierząt do zimy. Dzieci poznały zwyczaje niektórych z nich – sarny, bociana, jeża, niedźwiedzia, wiewiórki. Dzięki utworom – „Wiewióreczka mała”, „Kolce jeża”, „Śpiący niedźwiedź”, „Odlot bocianów”, „Sarenka” – dzieci dowiedziały się m. in. gdzie jeż ma swoje mieszkanie i po co nosi kolce na grzbiecie, gdzie swoje zapasy gromadzi wiewiórka i dokąd jesienią lecą bociany. W ramach zajęć dydaktycznych dzieci utrwalały zdobyte wiadomości, rozwiązywały zagadki, śpiewały piosenki a podczas zabaw matematycznych przeliczały, segregowały ich zapasy – żołędzie, orzechy. Zaplanowana była wycieczka na Wzgórze Hugona do lasku, by obserwować ptaki i zwierzęta, jednak aura popsuła nam plany. Może uda się wkrótce?

Tak bawimy się w czasie wolnym od zajęć:

                         

Dzieci dowiedziały się, czym jest wartość – „pracowitość” w oparciu o opowiadanie M. Szeląg „O leniwej wiewióreczce, która nie lubiła pracować” oraz wspólnie zastanawiały się: czy lepiej być leniwym czy pracowitym. Prosimy Was, rodzice! Uczcie swoje latorośle pracowitości i odpowiedzialności poprzez wyznaczanie określonych domowych obowiązków, np. codzienne, samodzielne sprzątanie zabawek w pokoju czy usamodzielnianie dziecka      w zakresie ubierania się.

15 października obchodziliśmy w naszej grupie Światowy Dzień Mycia Rąk. Najpierw przypomnieliśmy sobie,          jak ważne jest dbanie o higienę dla zdrowia a szczególnie o dokładne mycie rąk. Ćwiczyliśmy kolejne etapy mycia, segregowaliśmy przedmioty pomagające w utrzymaniu higieny:

                                            

Dostaliśmy koperty z „tajemniczym obrazkiem” i udało nam się ułożyć puzzle w całość! Coraz lepiej nam wychodzi!

Podczas zabawy – „Brudne ręce – czyste ręce” – wykonywaliśmy polecenia i było nam wesoło!

Bardzo dziękuję wszystkim, którzy włączyli się do obchodów Światowego Dnia Mycia Rąk.

Oliwier z mamą ułożyli wierszyk:

„Czyste ręce”

Czy to błoto, farby czy jedzenie,

mycie rączek ma znaczenie.

Warto słuchać mamy, taty, babci, brata,

aby zrobić z siebie chwata.

Ręce umyj, wody, mydła użyj.

Piany stwarzaj na 102,

spłukuj teraz i ha, ha.

Ręce czyste, pięknie pachną a w podzięce będziesz ZDROWY,

unikając, przepędzając wciąż choroby.

Z kolei Melania z mamą ułożyły rymowankę:

Aby zdrowym być,

rączki trzeba myć!

Kinga i Kajtek wykonali prace plastyczne:

W kolejnym tygodniu zajmiemy się jesiennymi owocami.

 


 

Drodzy Rodzice!

Pierwszy tydzień października poświęcony był jesieni.

W poniedziałek 5 października obchodziliśmy Światowy Dzień Zwierząt. Przedszkolaki opowiadały o swoich pupilach w domu. Poprzez zabawy uczyły się dbania o zwierzęta, poznały korzyści, jakie ludzie czerpią z kontaktu i posiadania zwierząt.

          

Dzieci w zabawach dydaktycznych i piosenkach poznawały cechy jesiennej pogody oraz określały zmiany zachodzące w przyrodzie. Wysłuchały wierszy – ” Listek dla mamy”, „Muchomór”, rozwiązywały zagadki, wykonywały zadania    na kartach pracy. Dzieci poznały piosenki – „Borowik”, „Toczą się kasztanki trzy”.

         

     

Do wiersza – ” Co zrobiła jesień?” – przygotowaliśmy mały teatrzyk.

W piątek 9 października zaprezentowaliśmy nasz teatrzyk maluszkom z grup Motylki i Żabki. Bardzo im się podobało, więc na bis zaśpiewaliśmy piosenkę o kasztankach!

                   

        

W minionym tygodniu pracowaliśmy również nad usprawnianiem narządów mowy poprzez zabawy artykulacyjne      i ćwiczenia ortofoniczne, co jest niezbędne do poprawności mowy i wymowy. zachęcamy również Was, drodzy Rodzice, byście z pociechami – kląskali, parskali, cmokali, dmuchali na piórka i listki. Dla dzieci to świetna zabawa!

W następnym tygodniu kontynuujemy tematykę jesienną. Zajmiemy się zwierzętami i ich przygotowaniami do zimy.

Ponadto 15 października będziemy obchodzić Światowy Dzień Mycia Rąk. Zapraszam chętnych do ułożenia, wspólnie z dzieckiem, krótkiej rymowanki lub zrobienie pracy plastycznej, dotyczących tego święta.

_______________________________________________________________________________

 

ZAJĘCIA

Mówiliśmy o bezpieczeństwie i o pracy ludzi, którzy o to bezpieczeństwo dbają, którzy niosą pomoc. Poznaliśmy numer alarmowy – 112 i wszyscy go pamiętamy!  Nauczyliśmy się piosenki ” Lizak policjanta”. Podczas śpiewania rysowaliśmy paluszkami kształt lizaka:

 

   

Rozmawialiśmy też o pracy strażaka:

Składaliśmy w parach obrazki pocięte na części:

GRUPOWE ŚWIĘTA

Obchodziliśmy już dwa święta w naszej grupie. Niedawno był DZIEŃ CHŁOPAKA! Dziewczynki złożyły kolegom życzenia i zaprosiły do tańca.

Obchodziliśmy też DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA! Czekało na nas dużo zabaw a nawet konkursów w sali a potem poszliśmy do ogrodu przedszkolnego puszczać bańki mydlane. Ale super zabawa!

       


ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA STRONY   „biedronki-20@wp.pl”, gdzie zamieszczone są informacje dotyczące obchodów urodzin dzieci w przedszkolu


1) Przypomnienie wierszyka ułatwiającego prawidłowe mycie rąk:

1)Słuchanie piosenki „Przegoń wirusa”

 

Stuk puk, stuk puk wirus jest u drzwi

„Puk ,puk, puk, puk prędko otwórz mi!”

„Nie nie, nie, nie, nie  otworzę ci! Ty wirusie jesteś bardzo zły”

ref. Lecz tak czasami, zdarzyć się może, że przyjdzie wirus o pewnej porze.

Ty go nie widzisz więc ręce myj! Tym go przestraszysz-  ucieknie w  mig!

Tup, tup, tup, tup, wirus skrada się.

„Tak, tak, tak, tak, wpuść do siebie mnie !”

„Nie, nie, nie, nie, nie chcę chorym być! Ty wirusie jesteś bardzo zły!”


CZYM JEST KORONAWIRUS DLA NAJMŁODSZYCH 🙂

https://www.mindhe

 

Sposoby na trudne rozmowy

Poniżej zamieszczamy linki, które pomogą rozmawiać z dziećmi o obecnej sytuacji:

https://pliki.greg.pl/Wirusowy_Alarm.php?z=mailing&u=9B0FDDFF7D08433F3D7C295E10F2F478

https://polskatimes.pl/koronawirus-w-polsce-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie-porady-psychologa-z-uniwersytetu-swps/ar/c1-14855071

https://www.mindheart.co/descargables – książeczka i karty pracy.


Zabawa w sklep

 

14.02 Walentynki

 

Karnawałowe czapki 🙂

  

Audycja muzyczna

  

6.12 – Mikołaj

              

3.12 – Odwiedził nas górnik  z okazji Barbórki

  

    

3.12 – Lukrowanie pierników

    

     

     

Rodzice czytają przedszkolakom – odwiedziła nas mama Kajtka 🙂

  

 

25.11 Dzień Pluszowego Misia

8.11 Wspólne śpiewanie hymnu

24.10 Pasowanie na przedszkolaka

 

Biedronki na angielskim

  

Rodzice czytają przedszkolakom – odwiedziła nas mama Helenki 🙂

    

Dzień przedszkolaka 🙂

Rodzinne czytanie w naszej sali odwiedziła nas mama Karola, Melanii i Miłosza

 

Pierwsze dni w przedszkolu 🙂

Pierwszy dzień w przedszkolu

Jak ubierać dziecko do przedszkola?

Przede wszystkim wygodnie i praktycznie, by dziecko mogło samodzielnie rozpiąć spodnie lub odpiąć klamerkę.  Lepiej też nie przesadzać z elegancją – szkoda najnowszej sukienki do zajęć plastycznych czy zwykłego obiadu, podczas którego przedszkolak ma prawo się przecież ubrudzić. Wybierając ubranie, warto uwzględnić gust dziecka.  Obuwie powinno być pełne, z gumową lub antypoślizgową podeszwą, łatwe do samodzielnego założenia przez przedszkolaka – jest to niezwykle ważny element garderoby, gdyż przy ruchliwości i skłonności dzieci do biegania dobrze dobrane pantofle ograniczają możliwość wystąpienia wypadku. Istotne jest również by do woreczka dziecka zapakować kilka kompletów zmiennych ubrań (łącznie z bielizną oraz skarpetami).