Grupa Żabki

Witamy serdecznie na stronie Grupy Żabek 🙂

Drodzy Rodzice

W związku z zaistniałą sytuacją przekazujemy do dyspozycji treści dydaktyczne, które były zaplanowane przez wychowawców w planie pracy. Zachęcamy do skorzystania z pomysłu spędzenia tego czasu z dzieckiem w domu na  podstawie poniżej zamieszczonych propozycji. Życzymy dużo zdrowia i spokoju w tym wyjątkowym dla nas wszystkich czasie.

W związku z sytuacją Domowego Przedszkola założony został mail naszej grupy: zabki2020@adres.pl Zachęcamy wszystkich rodziców do przysyłania zdjęć, filmików z wykonywanych aktywności, czy realizacji kart pracy. Będzie nam niezmiernie miło obserwować postępy wszystkich Żabek.

Zapraszamy do stworzenia pracy artystycznej ( filmik, piosenka, praca plastyczna itp.), której tematyką będzie podziękowanie wybranym służbą ( lekarzom, pielęgniarkom, ratownikom, policjantom, wojsku, strażakom ), bądź innym osobom ułatwiającym nam życie podczas pandemii. Prace prosimy przysyłać na adres mailowy grupy
( zabki2020@adres.pl ), a następnie będą umieszczone w specjalnej galerii na stronie przedszkola.


Zabawy logopedyczne1 na prośbę Pani Asi i Pani Ani, naszych logopedów zamieszczamy kilka ćwiczeń, które można wykonywać  z dziećmi. Trzymamy za Was mocno kciuki!


TEMAT TYGODNIA : WIOSNA NA WSI PONIEDZIAŁEK (30.03.2020):

TEMAT: U Gospodarza CELE:

– wzbogacanie zasobu słownictwa

– poznanie narzędzi rolniczych

– doskonalenie sprawności motorycznej

AKTYWNOŚCI DZIECI: 1. „co się dzieje na wsi” – rozmowa na temat ilustracji – dziecko opisuje co widzi na obrazku – koloruje obrazek

2. „U gospodarza” – rozwiązywanie zagadek obrazkowych – przed dzieckiem leżą odwrócone obrazki przedstawiające różne narzędzia gospodarskie (grabie, łopata, motyka, kosa, konewka, taczka, widły), zadaniem dziecka jest losowo odsłonięcie obrazka, podzielenie jego nazwy na sylaby oraz określenie do czego służy narzędzie (jeśli dziecko nie wie, prosimy rodzica o wytłumaczenie)

3. „Dzień na farmie” – zabawa ruchowa. – rodzic opowiada przykładowy dzień na farmie, zadaniem dziecka jest w trakcie opowiadanie odtwarzanie ruchem słów rodzica.

4. „Traktor” – układanie obrazka z figur geometrycznych. – prosimy o wycięcie dziecku kolorowych figur geometrycznych, różnej wielkości (koła, kwadraty, prostokąty, trójkąty) – dziecko układa traktor z figur, następnie przykleja go na kartkę i dorysowuje tło (trawę, słońce, zwierzęta, rolnika itp.)

WTOREK: (31.03.2020):

TEMAT: Zwierzęta i ich młode

CELE: – rozwijanie umiejętności logicznego myślenia – rozwiązywanie zagadek słownych – wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt

AKTYWNOŚCI DZIECI: 1. „Zwierzęta na farmie” – rozwiązywanie zagadek słownych. Duża i łaciata, na zielonej łące. Mlekiem nam dziękuje, za trawę i słońce. (krowa) Chodzi po podwórku, o ziarenka prosi. Siaduje na grzędzie, pyszne jajka znosi (kura) Beczy i potrząsa bródką, chce się dostać do ogródka. Gdzie kapusta i sałatka. Och, nietrudna to zagadka! (koza) Nad rzeczułką wartką, kto to drepce z dziatwą? Żółte nóżki ma. Gę, gę, gę, gę, ga! (gęś)

2. „Karmienie zwierząt” – zaznajomienie z nazwami budynków, w których żyją poszczególne zwierzęta. – zabawa w memory – w pary zwierząt oraz ich „mieszkania” – nazwanie kolejno wszystkich zwierząt oraz budynków

3. „Kim jest moja mama?” – rodzic pokazuje dziecku ilustrację zwierzęcia i mówi nazwę jego młodego ( prawidłowo lub nie) – zadaniem dziecka jest powiedzenie „Dobrze” jeśli rodzic prawidłowo nazwał małe zwierzę, bądź „źle”, jeśli odpowiedź była błędna

4. „Nasza farma” – praca plastyczna. – kolorujemy karton na zielono, to nasza farma – z różnych pudełek, które można pomalować farbami, bądź okleić, tworzymy budynki gospodarcze, które umieszczamy na farmie – z plasteliny lepimy zwierzątka, oraz rolników i dodajemy ich do farmy – na koniec można z gazet powycinać grządki oraz pola i również wkleić na farmę

GIMNASTYKA: Ćwiczenia prawidłowej pracy stóp: „Żuraw” – Dzieci chodzą po sali z wysoko unoszonymi kolanami i maksymalnie zgiętymi stopami (obciągniętymi stopami), naśladują polujące żurawie. „Zbuduj zamek z klocków” -Dzieci siedzą w siadzie ugiętym, zadaniem dziecka jest zbudowanie za pomocą stóp dowolnego zamku z leżących obok rozrzuconych klocków. Można określić czas trwania -podczas trwania piosenki „Schowaj szarfę”-Dzieci siedzą w siadzie podpartym, przed nimi leży szarfa, palcami stóp chwytają szarfę i podciągają kawałek pod podeszwę, następnie chwytają kolejny kawałek i robią to tak długo, aż zostanie „połknięta”. Pięt nie wolno w tym czasie odrywać od podłogi, ani też ich przesuwać!. .

ŚRODA (1.04.2020):

TEMAT: W mleczarni

CELE: – doskonalenie uwagi – wdrażanie do zdrowego odżywianie się – zapoznanie ze sposobem produkowania masła i sera – rozwijanie motoryki

AKTYWNOŚCI DZIECI: 1. „Moje ulubione zwierzątko” – dokonywanie wyboru i uzasadnianie własnego zdania – dziecko wyraża swoją opinię na temat ulubionego zwierzęcia, uzasadnia wybór

2. „Siłacz” – wiersz SIŁACZ Jestem kot Mleczysław, mój mały kolego. Rosnę sobie słodko, jak myślisz dlaczego? Chcesz być duży i silny,więc się nie zastanawiaj: pij mleko, jedz jogurty, niczego nie zostawiaj! Pewnego ranka budzę się zaspany, patrzę w lustro i widzę – mam na nogach białe glany! Szok był jeszcze większy, jakie mam ramiona! Będę pił więcej mleka i Was do tego przekonam! Następnego ranka budzę się zdumiony – już nie tylko ramiona, ale i tułów mam powiększony! Komu to zawdzięczam Wy na pewno wiecie: krowie, owcy i kozie najlepszym na świecie! – dlaczego Mleczysław rośnie zdrowo? – co się stało kiedy kot wypił dużo mleka? – jakie zwierzę daje mleko? – czy trzeba i warto pić mleko?

3. „Skąd się bierze ser?” – zapoznanie z produkcją sera i masła

4. „Doimy krowę”– ćwiczenie motoryki małej. – nalewamy wody do gumowej rękawiczki, po czym delikatnie w palcu robimy szpilką dziurkę – rękawiczkę zawiązujemy i wieszamy – zadaniem dziecka jest zaciskając naprzemiennie dłonie na palcach rękawiczki – „wydoić” krowę

CZWARTEK (2.04.2020):

TEMAT: Od ziarenka do bochenka

CELE: zapoznanie z procesem produkcji chleba przeliczanie elementów doskonalenie umiejętności manualnych doskonalenie orientacji położenia przedmiotów

AKTYWNOŚCI DZIECI:

1. „Chleb” – rozwiązanie zagadki słownej. Upieczony w piekarni, pachnący i świeży. Zawsze podczas śniadania, na deseczce leży. Mama go pokroi, masłem posmaruje i pyszne kanapki z niego przygotuje.

2. „Jak powstaje chleb?” – historyjka obrazkowa – na podstawie ilustracji, dziecko stara się jak najpełniej opisać proces powstawania chleba

3. „Domowa piekarnia” – lepienie z masy solnej – z masy solnej dziecko lepi różnego rodzaju pieczywo: chleb, bułki, rogaliki, bagietki, pączki, ciastka itp., – po wysuszeniu koloruje i układa na „półkach” piekarni i liczy produkty

4. „W Piekarni” – zabawa orientacyjna – rodzic zadaje dziecku pytania o położenie różnych przedmiotów na półkach piekarni, zadaniem dziecka jest jak najdokładniejsze słowne określenie położenia danego asortymentu -na przykład: R: gdzie są bułki? D: na drugiej półce od góry, obok małego chleba – oraz odwrotnie: R: co znajduje się na pierwszej półce między babeczkami, a pączkami? D: rogaliki

5. „Mało nas” – zabawa muzyczno-ruchowa. – powtórzenie piosenki z różnym zakończeniem (różne imiona lub nazwy pluszaków)

PIĄTEK (3.04.2020):

TEMAT: Praca rolnika dawniej i dziś

CELE: doskonalenie liczenia i porównywania zbiorów rozwijanie sprawności manualnej doskonalenie umiejętności układanie rytmów doskonalenie analizy słuchowej

AKTYWNOŚCI DZIECI:

1. „zwierzęta na farmie” – słuchanie odgłosów zwierząt – rodzic prezentuje dziecku nagranie odgłosu zwierzęcia ( z internetu), a dziecko stara się rozpoznać co to za zwierzę

2. „Krowy i konie” – zabawy matematyczne. Kontynuowanie rytmów matematycznych. – rodzic rozpoczyna powtarzający się sekwencjami schemat złożony początkowo z trzech, później czterech i coraz więcej elementów, zadaniem dziecka jest rozpoznanie sekwencji i dokończenie rytmu swoimi obrazkami: przykład: /KOŃ – KROWA – KROWA/- KOŃ – KROWA – KROWA – KOŃ – KROWA – KROWA – KOŃ – KROWA – KROWA – KOŃ – KROWA – KROWA – ….. /KROWA – KOŃ – KOŃ – KROWA / KROWA – KOŃ – KOŃ – KROWA – KROWA – KOŃ – KOŃ – KROWA – KROWA – KOŃ – KOŃ – KROWA – …..

3. „Zwierzęta na farmie” – przeliczanie elementów w zbiorze – dziecko ustawia obrazki (figurki, kropki itp.) według rasy zwierzęcia tak by ich liczba była różna – następnie przelicza kolejno wszystkie zbiory – rodzic pyta których zwierząt jest więcej np. koni, czy świnek? – dziecko porównuje zbiory

4. „Magiczna mąka” – zabawy sensoryczne. – na talerzyku lub tacce rozsypujemy mąkę, tak by dziecko mogło w niej rysować

Przekazuję propozycje ćwiczeń gimnastycznych nadesłanych przez p.Dankę Gumińską

———————————————————————————————————————————–

PĄTEK: 27.03.2020

TEMAT: Wiosenne sałatki

CELE:
– rozwiązuje zagadki smakowe;
– opisuje doznania smakowe;
– poprawnie przelicza elementy;
– rozpoznaje cyfry;
– uczestniczy w przygotowaniu sałatki;
– zachowuje zasady czystości i higieny podczas przygotowania posiłku;
– odżywia się zdrowo;
– podejmuje samodzielną aktywność poznawczą.

AKTYWNOŚCI DZIECKA:
1. „Nowalijki” – zagadki smakowe. Opisywanie odczuć i określanie własnych preferencji
– przygotowujemy kilka artykułów spożywczych (znajdujących się w domu)z różnych kategorii smakowych (słodkie, słone, kwaśne, gorzkie, ostre)
– zawiązujemy oczy dziecku, tak by nie mogło niczego zobaczyć, po czym rodzic daje do skosztowania kolejno różne „zagadki smakowe”.
– dziecko po skosztowaniu każdego „smakołyka” określa jego smak oraz swoje preferencje ( czy jest dobre, czy nie)
2. „Zagadka Gagatka” – zabawy matematyczne. Utrwalenie pojęć. Rozpoznawanie cyfr i podawanie ich nazw, układanie takiej samej liczby elementów.
– wraz z dzieckiem przygotowujemy dwa zestawy, które posłużą za liczmany. Mogą one być zrobione z klocków, wyciętych kółek, kredek itp. Oraz na osobnych kartkach cyfry 1-10
wersja I:
– rodzic układa kilka elementów przed siebie (w zakresie 1-10), zadaniem dziecka jest ułożenie tyle samo przed sobą, policzenie oraz dopasowanie odpowiedniej cyfry.
Wersja II:
– rodzic podaje słownie cyfrę, dziecko ze swojego zestawu układa odpowiednią ilość elementów oraz dopasowuje znak graficzny cyfry
Wersja III:
– rodzic klaszcze (1- 10 razy), dziecko liczy klaśnięcia, po czym układa odpowiednią ilość liczmanów oraz dopasowuje cyfrę.
3. „Magiczne kompozycje” – kształtowanie wyobraźni
– zachęcam do stworzenia „jadalnej” pracy plastycznej z owoców, warzyw i czegokolwiek zapragniecie. Tematyka może być dowolna: roboty, księżniczki, samochody, rakiety… cokolwiek podpowie wyobraźnia
Oto kilka propozycji:

4. „Wiosenne sałatki” – kształtowanie nawyków prozdrowotnych. Wspieranie samodzielności dzieci. Wpajanie zasad higieny podczas przygotowywania posiłków i sprzątania po nich.
– zachęcamy do wspólnego przygotowania sałatki wiosennej dla całej rodziny z ulubionych składników 🙂

Z niecierpliwością czekamy na zdjęcia prac dzieci na mailu zabki2020@adres.pl

————————————————————————————————————————————CZWARTEK 26.03.2020

TEMAT: Gimnastykujemy się

CELE:
– wymienia wyrazy rozpoczynające się głoską g;
– wykonuje ćwiczenia utrwalające utrzymanie prawidłowej postawy ciała;
– zapamiętuje treść prostego wierszyka;
– przedstawia ruchem treść wiersza;
– uczestniczy w ćwiczeniach z elementami skoku
– wyszukuje piłki z takim samym wzorem;

AKTYWNOŚCI DZIECI:
1. „Magiczne okulary” – zabawa dydaktyczna.
– dziecko wymienia z otoczenia nazwy przedmiotów zaczynających się głoską „G”
2. „Gimnastyka” – rozgrzewka dużych grup mięśni.
„Jedna noga wypad w przód”
I rękoma zawiąż but
Powrót, przysiad, dwa podskoki
Ręce w górę, skłon głęboki
Wymach ramion w tył, do przodu
Już żadnego nie czuć chłodu”
– nauka prostego wierszyka
– dziecko recytując wierszyk wykonuje czynności z jego treści
– powtarza kilka razy, za każdym razem szybciej
3. „Pełzająca gąsienica” – kształtowanie zwinności i szybkości.
– dziecko naśladuje ruchy gąsienicy,
– na klaśnięcie w ręce gąsienica zwija się w kulkę,
– na podwójne klaśnięcie wraca do poruszania się
4. „Linia” – ćwiczenia skoczne. Rozwijanie zmysłu równowagi.
– dziecko staje na linii ( może być narysowana, taśma, brzeg dywanu itp.)
– Przed linią jest „morze”, linia to „pokład”, a za linią jest „ląd”
– rodzic wymawia w dowolnej kolejności komendy woda/pokład/ląd,
– zadaniem dziecka jest przeskakiwanie na odpowiednie pole (bez odwracania się – skoki w przód, w tył lub w miejscu)
5. „Zagubione pary” – karta pracy
– dziecko łączy w pary piłki o tym samem wzorze
– następnie przelicza pary i wskazuje których piłek jest więcej
– zachęcam do pokolorowania par piłek w ten sam sposób.

Klasa II karta pracy nr 02 (część 1 )
https://naszelementarz.men.gov.pl/generator/gallery/?tag=11

———————————————————————————————————————————–

ŚRODA 25.03.2020

TEMAT: Szpital Pluszowego Misia

CELE:
– uważnie słucha opowiadania i odpowiada na pytania dotyczące jego treści;
– mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie pod względem stylistycznym i gramatycznym;
– podejmuje próbę oceny zachowania bohatera;
– dzieli się swoimi doświadczeniami związanymi z pobytem u lekarza;
– wie, że wizyta u lekarza jest konieczna i nie należy się jej bać;
– porównuje długości dwóch przedmiotów
– kreśli szlaczek po śladzie;

AKTYWNOŚCI DZIECKA:
1. „Kacperek i Pan Igiełka” – opowiadanie, rozmowa na temat opowiadania
– dlaczego Kacperek był smutny w przedszkolu?
– po co chłopiec musiał iść do lekarza?
– co dała Pani Kacperkowi żeby go pocieszyć?
– czy ostatecznie Kacperek bał się szczepienia?
2. „U lekarza” – wyjaśnienie słownictwa związanego z pobytem w szpitalu.
– nazywanie i dzielenie na sylaby przedmiotów kojarzących się z lekarzem
– zachęcamy do pokazania ilustracji przedstawiające dane przedmioty (igła, bandaż, statoskop, kroplówka, zastrzyk, tabletki, fartuch lekarski, pielęgniarka, termometr, itp.)
3. „Kiedy idziemy do lekarza?” – rozmowa kierowana
– dziecko wymienia sytuacje w których należy się zgłosić do lekarza ( ból gardła, gorączka, katar, kaszel, ból zęba itp.)
4. „Zabawy z gazą” – porównywanie długości. Rozwijanie małej motoryki.
– dziecko porównuje różne rodzaje gazy, bandaża, bądź plastrów początkowo rozwinięte na płasko, po czym wraz z rodzicem zaczyna eksperymentować zwijając te same przedmioty, nadal porównuje ich długość
– dziecko zauważa, że długość bandaża nie zmienia się nawet po zwinięciu, poskładaniu, czy rozwinięciu na płasko
5. „Recepta” – zabawy gramoforyczne
– dziecko kreśli szlaczki według wzoru
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/szlaczki-fale-ksztalty-literopodobne-u-j-l-w-m/

Zapraszamy do przeczytania dzieciom opowiadania.

———————————————————————————————————————————–

WTOREK

TEMAT: W zdrowym ciele zdrowy duch

CELE:
– zapamiętuje elementy w najbliższym otoczeniu, zauważa ich zmiany;
– zapoznaje się z obrazem graficznym głoski g – literami g, G;
– kreśli znaki literopodobne w powietrzu, w kaszy, na dywanie;
– wymienia zasady zachowania zdrowia;

AKTYWNOŚCI DZIECKA:
1. „Co się zmieniło?” – ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej.
2. Wierszyk zagadka:
Jak C wygląda troszkę
Ale C z malutkim noskiem
Choć to może być ogonek
Albo haczyk, albo dzwonek

– o jakiej literce mowa w wierszu?
– wyszukanie tej literki wśród innych znaków graficznych

3. „G jak Góra” – zabawa twórcza
– dziecko naprzemiennie z rodzicem wymyślają jak najwięcej wyrazów zaczynających się od głoski „G”
– wyszukiwanie w domu elementów, których nazwy zaczynają się od głoski „G”
– kreślenie znaku graficznego głoski „G” w powietrzu za pomocą rąk, nóg, układanie z klocków itp.
4. „Jak dbam o zdrowie?” – zabawy naśladowcze.
– kalambury z rodzicami, dziecko bądź rodzic pokazuje w jaki sposób powinno się dbać o zdrowie, pozostali odgadują
5. „Karta pracy” – znajdź różnice i pokoloruj wybrany obrazek
https://miastodzieci.pl/kolorowanki/znajdz-piec-szczegolow-w-lazience/

———————————————————————————————————————————–

Temat tygodnia: MOJE CIAŁO

PONIEDZIAŁEK 23.03.2020

TEMAT: Moje Ciało

CELE:
– mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie pod względem stylistycznym i gramatycznym;
– wymienia części ciała człowieka;
– jest zorientowane w schemacie własnego ciała;
– poprawne określa kierunki w przestrzeni;
– dokonuje analizy i syntezy sylabowej nazw części ciała;
– przelicza sylaby;

AKTYWNOŚCI DZIECKA:
1. „Jak wygląda miś?- nazywanie części ciała
– dziecko wskazuje na maskotce (misiu lub lalce) części ciała oraz nazywa je
– równocześnie porównuje czy samo posiada dane części ciała
2. „Sylabowe zabawy” – analiza i synteza sylabowa
– dziecko sylabizuje podaną przez rodzica nazwę części ciała, następnie wspólnie przeliczają ilość sylab
– rodzic dzieli wyraz na sylaby, a dziecko odgaduje co to za część ciała
3. „Głowa, ramiona, kolana, kostki…” – wspólne wykonanie pląsu
4. „Śmieszny portret” – karta pracy
(kolorowe gazety, nożyczki, klej, kartka papieru)
– z kolorowych gazet dziecko wycina różne części ciała ludzi (oczy, uszy, nogi, ręce, włosy, nos, tłów itp…)
– przyklejenie wyciętych elementów na kartkę tworząc portret wymyślonego człowieka
– zwracamy uwagę na poprawność ułożenia wszystkich części ciała.

Sposoby na trudne rozmowy

Poniżej zamieszczamy linki, które pomogą rozmawiać z dziećmi o obecnej sytuacji:

https://pliki.greg.pl/Wirusowy_Alarm.php?z=mailing&u=9B0FDDFF7D08433F3D7C295E10F2F478

https://polskatimes.pl/koronawirus-w-polsce-jak-rozmawiac-z-dziecmi-o-koronawirusie-porady-psychologa-z-uniwersytetu-swps/ar/c1-14855071

https://www.mindheart.co/descargables – książeczka i karty pracy.

13 – 25 marca 2020r.

TEMATYKA: „Z GŁOWĄ W CHMURACH”

Rodzaj aktywności dzieci:

  • „Chmura” – zapoznanie z treścią wiersza I. Michty
  • „Teatr chmur” – obserwacja chmur na niebie
  • „Odpoczywamy” – słuchanie muzyki klasycznej
  • „Na chmurze” – kształtowanie orientacji przestrzennej
  • „Lot kosmiczny”- praca plastyczna przy użyciu różnorodnego materiału
  • „Niebo nocą” – obserwacja nieba nocą, rozmowa na temat doświadczenia
  • „Ile gwiazd?” – zabawa matematyczna, liczenie w zakresie 8.
  • Rozpoznawanie litery S, s w różnych wyrazach.

 


Walentynki

6.XII Spotkanie ze św. Mikołajem

4.XII Zimowe zajęcia Żabek

 

3.XII Spotkanie z Górnikiem

Wycieczka do Muzeum Powstań Śląskich

 

Dzień Postaci z Bajek

 

Pasowanie na Przedszkolaka

 

Sałatka owocowa

Dzień Przedszkolaka

      

 

      

Rok 2018/2019

Przedstawienie

Odwiedziny mamy Leosia 

Wycieczka

Nasze nowe schody 

  

 

 

Szwedzki stół – zdrowe śniadanie

 

  

  

Korowód wiosenny

Zajęcia otwarte 

Wycieczka do Straży Pożarnej w Katowicach Szopienicach

Zajęcia z arteterapii II

Dentolandia

Zajęcia z arteterapii I

 

Walentynki w naszej grupie 

Zabawy plastyczne

Zabawy Żabek

Zimowy spacer 

 

Spotkanie ze świętym Mikołajem

 

Choineczka 

 

Barbórka

  

Spacer na cmentarz

Dzień pluszowego misia

Dzień Niepodległości

Zdrowe  śniadanie 

 

Quiz jednej bajki – Legenda o Smoku Wawelskim